måndag 2 september 2013

Kartlägga talang

Det är fruktansvärt kul att vara basketälskande Växjöbo just nu. Framför allt om man gillar att coacha och bygga ett program. Jag håller just nu på att för fullt kartlägga talangen i staden och i Araby bara det kryllar av det. Jag och en av mina assisterande coacher (Kansas University alumni) var mycket optimistiska efter förra veckans träningar. Vi har nått en ny skara ballers från olika områden av staden och är optimistiska över den utvecklingspotential som finns. Det är viktigt att vi respekterar tid och jobbar metodiskt utifrån de olika kunskapsområden som måste täckas för att bli en bra basketspelare. Kortfattat...vansinnigt kortfattat kan man säga att man måste lära sig att spela försvar och man måste lära sig att spela anfall. Sedan täcker de två begreppen över 50000 saker som också skall behärskas. Det svåra är att sålla, därför har jag utformat ett system där jag försöker att jobba utifrån "basics" och därefter avancerade skills. Basics är exempelvis lay-ups och att kunna dribbla på rätt sätt. Avancerade skills är pick 'n'roll etc., men även dessa måste utföras på rätt sätt, vilket gör det ganska enkelt att se när man bör börja att jobba på nästa stadie. Behärskar spelarna stadiet innan? Dåså!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar