tisdag 24 september 2013

Många lag har fått vatten på sin kvarn del 2

Jag fortsätter där jag lämnade förra gången. Spännande spådomar om framtiden som kanske mynnar ut i en gnutta sanning. Mitt hjärta har ofta legat på den västra sidan av dammolnet som kallas USA. Varje års all-starmatch sympatiseras det västra stjärnsamfundet av 7:an Andersson. Det är en spännande konferens i år som kommer att vara riktigt jämn.
Jag har redan nämnt Clippers som given slutspelskandidat och nu fortsätter jag i ordningen.
Spurs kan man aldrig räkna bort, men kommer the big three (parker, Ginobili och Duncan) orka bära laget ett år till? Man har tappat Gary Neal men ersatt honom med Marco Bellinelli, en spelare som tycker om att skjuta. Även om Popovich är ett av nutidens största genier går inte laget längre än deras trio orkar bära dem.

OKC har ett snarlikt lag från förra året. Mycket ungdom som eventuellt lyckas blomma ut detta år. Det är ett krav för att man ska orka med i slutspelet framför allt nu när Kevin Martin är ute ur leken för OKC. Westbrook gör comeback och lär vara i stor form. Durant kan mycket väl tänkas bli MVP.

Rockets ser bra ut dock finns det lite grejer som de behöver fixa. Dwightmare är numera deras nattsämja och förhoppningsvis kan han visa att han efter nio år i ligan har mognat och tar sitt ansvar samt inser sina begränsningar som basketspelare. Det är tur att han har en superstjärna som James Harden att dela bollen med, eftersom denna man har spelat andra fiol i hela sitt liv. Han har nog inte jättemycket emot att göra det igen, så att Dwight blir nöjd. Denna duett är vansinnigt farlig och lägg till den briljante talangen Chandler Parsons och en uppsjö ganska stabila NBA-spelare så är det ingen chock om vi ser dem i NBA-finalen. Mina stora frågetecken är om Dwight kan samarbeta och hur man skall kunna spela Dwight och Asik samtidigt? Ingen av dessa herrar kan skjuta ett skott i hela sitt liv. Ingen kan sänka ett straffkast och båda vill ha bollen lågt. Det är inte en dystopisk tanke att Asik försvinner innan Trade deadline. Dels för att han behövs mer i andra lag, men framför allt för att Rockets behöver hjälp utanför perimetern.

Golden State Warriors håller jag högt i år. Kanske så högt att det är de som kommer stå i finalen till sommaren. De har lagt till en av NBA:s bästa försvarare som dessutom kan ge lite av allt möjligt offensivt. Jag talar förstås om Andre Igoudala: en fattigmans Lebron. De har tappat Jarret Jack som visade sig vara en mycket hälsosam injektion i slutspelet och addade istället Toney Douglas som blir spännande att se hur har trivs bakom Clay och Steph: två förmodade all-stars denna säsong. Bogut är stor och ger sig inte. Han bangar på, precis som David Lee och med rätt vilja bestämmer de själva hur långt laget skall gå. Mark Jackson är ytterligare en genial coach i vilda västern och jag förväntar mig ett förbättrat GSW i år trots att de förlorat Mike Malone som assisterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar