söndag 22 september 2013

Anfalls- kontra försvarskronologi

Jag skulle tro att ungefär 80% av alla de coacher som jag studerat startar säsongen med att utveckla ett försvar. Jag har nog själv försiktigt anslutit mig till samma ideologi, men för någon vecka sedan läste jag lite nytt material från en av mina stora förebilder: coach cal. Han gör tvärtom och det satte förstås griller i huvudet på mig och jag kan hålla med om att det är taktiskt ganska smart att etablera att anfallsspel innan man övar försvar av den enkla anledningen att basketspelet idag mer handlar om att lyckad stoppa lag som helhet, eftersom det är få försvarare som kan stoppa sina spelare 1-1. Nu talar vi förstås om en hög nivå. Kommande vecka kommer jag hårdnöta anfallsspel så att vi har en aning om vad vi gör på den offensiva planhalvan. Jag jobbar fortfarande på att se vilka platser mina spelare kan tänkas fylla. I dagsläget är det fyra platser som är helt up for grabs. Sedan har vi 200 minuter som dessutom skall fördelas. Det kommer att bli riktigt spännande att se vilka som är down!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar