söndag 29 september 2013

Att korsa eller inte korsa, det är den verkliga frågan.

När jag var ung och började springa mina första fastbreaks fick jag lära mig att korsa om bollen inte hittade mig på breaket. Att korsa innebär att de två som springer främst i det snabba uppspelet springer förbi varandra och alltså kommer ut utanför trean på motsatt sida. Just nu pågår en outtalad debatt inom coachvärlden gällande just korsningen och först nu, tio år senare har jag på riktigt börjat att vrida och vända på det typiska breakspringandet.
Det var  Florida Gulf Coasts före detta coach Andy Enfield (Numera USC) som tog upp varför han inte korsade sina spelare.. Enfield hävdade bestämt att korsande förstörde spacing och att basket utan utrymme är så mycket mer komplicerat att spela. Det är en mycket intressant teori eftersom, i alla fall jag, lärde mig att korsandet gav bollhållaren möjligheter att själv attackera efter att de två första bytt sida. För honom tycks detta fungera bra, Gulf Coast tog sig långt och överraskade hela världen i NCAA-slutspelet. Efter Enfields ljuslampeplanterare i min skalle började jag att studera diverse lags fastbreaks. Resultatet var förbryllande. Ofta (kanske oftast till och med) var det bollhållaren själv som låg främst i breaket och därefter byggdes anfallet från 1-1 till olika övertagsformer och de spelare som skall korsa blir istället secondary breakers. Många av de främsta fastbreakslagen i världen verkar alltså ha en point guard som på egen hand gör stora delar av poängen i fastbreak och hemligheten till ett bra snabbt uppspel är att ta emot bollen högre upp i banan. Mike Dunlap pratar ofta om just detta och om man ser på lag som OKC eller Spurs för några år sedan, så är det ofta som Parker eller Westbrook kommer i 1-1-situationer.

"Korsandet" verkar vara på väg att försvinna ur dagens basket. Jag kan inte komma på något lag i vare sig NBA eller NCAA som frekvent korsar de första två spelarna? Tänk på det nästa gång ni ser en match och tveka inte att hojta när ni hittar de lag som korsar. Alltid spännande att fundera över varför vissa gör det och andra inte.

Det har kanske med tid att göra. Det tar X antal sekunder att korsa samtidigt som man riskerar att klogga mitten för eventuella trailers och även bollhållaren. Rent hypotetiskt också: varför korsa? För att man är så översplead som vinge att bollen inte kan nå ens händer, men det betyder ju i sådana fall också att försvarande lag till största sannolikhet har noll procent hjälp på en snabb attack från just bollhållare. Annars hade det ju förmodligen gått att svinga upp bollen snabbt till någon av springarna. En annan aspekt som bör behandlas är ju huruvida det fortfarande är ett fastbreak eller om bollhållarattacken skall räknas som ett secondarybreak eftersom springarnas primärattacker redan är borta. Det här tål att tänkas på gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar