tisdag 24 september 2013

Smeknamnen är tillbaka på NBA-linnena.

I alla fall om det förslag som NBA lagt fram sätts i bruk. Det har setts förut i bland annat Atlanta Hawks, men det mest kända exemplet är Pete "pistol" Maravich som spelade många år med "pistol" på ryggen istället för Maravich.  Nu är tanken att Heat och Nets skall spela åtminstone en match under säsongen beklädda med citattecken på ryggen. Eftersom jag är en sucker för anakronismer borde jag vara mer glad än vad jag är. Jag tokälskar Hawks gamla nicknamelinnen. Men ändå så är jag lite tveksam till initiativet av en ganska lättförklarlig orsak. Det är för få spelare med sköna smeknamn nu för tiden. "King james", "The truth", "Three" är alla lika tråkiga som svartvit TV. Hade vi haft härliga sjuttiotalsnamn skulle jag självklart vara i eld och lågor, men "king james"? Kan det bli mer färglöst? Hans riktiga efternamn och dessutom får Lebron möjligheten att för första gången i världshistorien skriva ut "king" på sitt matchställ. Hade jag spelat i motståndarlaget skulle jag golva honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar