tisdag 24 september 2013

Många lag har fått vatten på sin kvarn

Att sia om framtiden hör lite till bloggarlivet. Det är alltid rätt mycket dåtid men ännu mer framtid. Det får gärna vara lite provokativt med så att någon går igång på det som sagts/skrivits. I år har många NBA-lag rustat inför kommande säsong. Alla lag rustar alltid inför nya säsonger och en uppsjö nya coacher har slagit sig in i NBA. Jag kan redan nu säga att vi borde vara uppmärksamma på Brad Stevens i Boston. Han är tillsammans med Mike Malone två coacher som jag inte alls blir förvånad om någon av dem blir coach of the year, trots sina ganska ruttna rosters. Årets största värvning efter Dwight skulle jag säga är Doc Rivers/ kevin Eastman till Clippers. Får se vad en sann vinnare kan göra tillsammans med CP3 och ett gäng hoppetossor som egentligen inte riktigt har presterat än. De har vunnit matcher och det gör alltid sådana lag, men inga mästerskap. Något sådant lär det knappast bli i år heller. En offensiv maskin som kommer att sakna olja i försvaret är min analys. De har kompletterat laget med utmärkta skytte i form av J.J Redick, fårr lite av allt i Jared Dudley och har fått en speedkula i Darren Collison. Men såvida varken Blake eller Deandre kan spelare halvplansanfall kommer det bli svårt att dra till sig de dubblingar som krävs för att ge JJ Redick öppna skott. Min teori är att det kommer krylla av Pick n rolls för det lär vara enda sättet att skapa tillräckligt kaos för att kunna involvera skyttet. Men det återstår att se. Jag kollade igenom Boston Celtics playbook från förra säsongen och tro mig: Doc Rivers hjärna besitter gedigna spel och han lär komma på något. Lagets stora utmaning är dock försvaret och hur det skall se ut. Clippers är förstås ett slutspelslag, men vilka jag tror är riktiga utmanare i den konferensen delger jag först i nästa inlägg. Istället går vi över till öst.

Miami Heat har även de rustat med lite nytt material. De har tagit tillbaka megafloppen Michael Beasley som har haft sina ljusa stunder, men vars svaga psyke har satt stopp för en förmodad storkarriär. Dessutom har man lagt till Greg Oden som aldrig har haft sina stora stunder och som på grund av skador helt missat chansen att göra den karriär som folk förväntade av honom. Båda blev draftade nummer 2 och förväntades prenumerera på all-starbiljetter. Nu fick de kontrakt på nåd. Jag tror att heat är farliga och om dessa två kan prestera ser vi ett förbättrat Heat jämfört med förra året. Att upprepa samma bedrift tre år i rad vore förstås helt makabert eftersom det kräver en otrolig vilja, talang och motivation. Wade började gå sönder förra året. Bosh är inte samma man som han en gång var. Den ende i laget som vi kan lita på i minst fem år till är Lebron. Han kna vi å andra sidan lita på ordentligt!

Jag tror dock inte att det kommer räcka för i Windy City är D. Rose tillbaka att göra något som Chi-town inte sett sedan Michael Jordan. Man ska vinna en ring och är Derrick Rose i samma form som han var vid sin skada, är man en verklig utmanare. Man har bra anfall, en mästerlig coach, man sliter hårdast i NBA och kan spela försvar. Även på Lebron (i den mån det går). I eastern finals kommer de att få möta Pacers eller Heat, men jag hyser gott hopp för Pacers med! Ett år äldre, ett år bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar