onsdag 11 september 2013

Så gick den där låten igång som blir allra bäst när det är höst.

Jag skröt häromdagen om allt från briljanta nattidéer till välförtjänta vuxenpoäng. De poängen som jag tog försvann imorses när jag istället cyklade runt med en rinnande näsa och bara var förbannad på folk som inte förstod skillnaden på cykel- och gångbana. Hur svårt kan det vara? En dålig dag vill ju en liten del av mig ha med en hulligantuta och på riktigt skicka ett budskap till folk. "GET OFF OF THE LANE ALFONS!"Citatet är hämtat från en av mina många coacher. Han var en mycket kunnig, halvgalen texan som så småningom började att sälja frukt. Alfons hette egentligen inte Alfrons, men jag antar att det låg lättare i munnen än Anton som var hans egentliga namn.

>Commodores Nightshift< är en låt som jag vill ge lite ljus så här i höstmörkret. Det blev en låt som fick en speciell plats i mitt hjärta under mitt första år i Örebro. Jag minns hur jag satte mig på bussen från universitetet ned till resecentrum tidigt på morgonen för att fånga ett tåg till Herrljunga. Detta skedde vanligtvis någon halvtimme innan staden hade vaknat och vintermörkret kramade mig ordentligt. Låten blev en slags symbol för hela stämningen. Den mystiska synthbasgången. De ekande trummorna. En fantastisk polyrytmik som handlar om just natten och de avlidna giganterna Marvin Gaye och Jackie Wilson. Den här låten är dock speciell. Under sex månader lyssnar jag knappt alls på den. Den är nästan alldaglig (notera nästan), men när hösten börjar närma sig, eller snarare när mörkret kommer så är den fantastisk. Tips: Lyssna på låten. Tips 2: Se videon. Den ger låten en nästan komisk touch!

http://www.youtube.com/watch?v=FrkEDe6Ljqs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar