tisdag 17 september 2013

Basketligan försvinner bland allt annat, men något bör man kanske säga?

Ojojoj, vad mycket basket det finns att njuta av. NBA, NCAA, Euroleague, men även här i Sverige kan vi njuta av bra basket. Basketligan kan förstås, liksom alla andra ligor, blanda och ge. Ibland borde man kräva pengarna tillbaka. Ibland går man ut ur hallen med ett leende på läpparna. Lite tid kan jag ge ligan. Det kan bli en ganska spännande säsong i år. Det tråkiga med ligan är att det redan på förväg är ganska uppenbart vilka lag som kommer att tävla om guldet. Det är en likhet som ligan har med NBA. Därunder är det betydligt mer öppet i NBA än vad det är i svenska ligan. Här kan vi redan nu förutspå vilka lag som inte kommer att nå slutspel. Jag såg de olika lagens budgetar och de avslöjade ganska mycket om hur ligan ungefär kommer att se ut. Det finn några lag som kommer att bli intressanta och riktigt farliga i år. Borås lär vara lika bra som förra året. Norrköping vet man inte riktigt hur det går för. Det verkar vara lite strul i klubben och mycket tjafs om hur kompetens deras coach är. Jag antar att han lärt sig ett och annat under sina år som proffs i Europa, men jag kan nog lika lite som alla andra tyckare i den här frågan. Finallagen i år tror jag blir Uppsala mot Sundsvall. Båda dessa lag verkar ha ett långsiktigt, kontinuerligt tänk där man satsar på en grundstomme som ser likadan ut mellan de olika åren och kryddar till den med det man saknade föregående säsong. Det tror jag är ett vinnande koncept. Borås jobbar på ett likadant sätt och jag tror att det är en stor del av förklaringen till deras underhållande och framgångsrika basket. Men frågan är om det räcker mot Uppsala och Sundsvall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar