fredag 18 oktober 2013

Natten innan match.

Som spelare har jag lärt mig men coachsidan fungerar inte alls riktigt än. Jag talar förstås om sömn natten innan match. Trots att det är på ung ungdomsnivå är det många tankar och förberedelser som springer genom skallen inför morgondagens möte. I U14 handlar det främst om att ge mina spelare vana  och glädje av spel. Jag har börjat att sätta ihop en "playbook" för mina U16. Nu tänker du en 100-sidig rapport med diverse set-plays mot zoner, man-man, Horns, Horns som leder till Staggers och allt där emellan. Så är det förstås inte. Vi har börjat att öva lite spelsystem med U16. Ett mycket simpelt sådant när man väl lärt sig men som allt annat tar det tid att behärska framför allt med tanke på de begränsade träningstid vi har. Fokus ligger fortfarande på att stärka individerna och utveckla deras skills. Ett anfallsspel utan spelare är värdelöst. Jag skulle säga att träningsprocessen just nu ligger på circa 85-90% av träningen individuella skills och resterande 10% går till utveckling av spelsystem. Å andra sidan består även de 85-90% av olika breakdowns som sedan skall implementeras i vårt system. Det artar sig och vi tar bra steg framåt. Det har även anlänt en rad nya spelare som kommer att kunna bidra från the get goin'. På söndag får ni se en av dom. Han kommer att bli duktig. En fantastisk kropp och bra känsla gör att han läggs bland mina andra (än så länge) oslipade diamanter.

Nu sa jag sova! Sov gott vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar