lördag 26 oktober 2013

Internationell basket vinner ny mark på bortaplan

Amerikanerna är inte så dumma som 200 år av evigt krig för evig fred (smårolig bok av den briljante Gore Vidal) visar. Bakom de där männen kring de där runda borden i de där vita husen finns vanliga dödliga som du och jag och de är precis lika smarta som du och nästan lika smarta som mig. I basketen har man, och kommer förmodligen att fortsätta, dominerat till och från i många år nu. Men på 90-talet började världen att komma ikapp lite och nivåerna jämnades ut. Det är fortfarande stor skillnad mellan det amerikanska och icke-amerikanska spelet men man närmar sig långsamt varandra. Detta märks inte minst på alla de clinics som hålls runt om i USA och där allt fler, framför allt sydamerikanska coacher får komma till tal. Av den anledningen har även jag fått upp ögonen för sydamerikansk basket som skiljer sig lite från såväl den nordamerikanska som europeiska stilen. Sydamerikanerna är influerade av fotbollen, vilket syns i deras övningsmaterial, där de ofta begränsar ytor och skapar "klapp-klapp-liknande" spelövningar. Man tycks dessutom lägga extremt mycket tyngd på fundamentals och framför allt smarta spelsystem när de närmar sig elitnivåer. Jag har precis tagit del av Marcelo Signorellis idéer gällande hur man lär ut försvar i Sydamerika och även om det inte var allt för många nya inslag sa han det man själv tänkt på men inte riktigt reflekterat över alla gånger.

Man stressar försvar hårt i Sydamerika enligt Signorelli som sammanfattade budskapet med: "players are responsible for guarding their position, if they cannot do this they cannot play." Det är ganska självklart egentligen men är et tydligt meddelande om vart spelet börjar och hur spelaren bör fokusera sitt spel. Deras mål är dessutom att man aldrig skall behöva hjälpa sina medspelare i försvar, vilket givetvis är omöjligt mot mer avancerat motstånd men som är en ganska bra riktlinje för varje individuell försvarare att sätta. "Jag ska inte behöva hjälp med min egen försvarare men vara fullt redo på att hjälpa mina fyra medspelare." I U16 har vi börjat att jobba med försvarrörelse men vi är fortfarande på en individuell utvecklingsnivå. Det är mycket som behöver etsas in i benmärgen innan vi börjar med mer avancerade lagförsvarsprinciper. Men det är en svår väg att välja vad man skall börja med; Anfall eller försvar? Att spela anfall mot ett icke fungerande försvar är inte bättre än att spela försvar mot ett icke fungerande anfall. Nu börjar vi i alla fall att ta steg i rätt riktning gällande båda och jag ser fram emot kommande träningsvecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar