onsdag 24 juni 2015

Var och en blir salig på sin tro - några ord om styrketräning och träning rent allmänt

"Var och en blir salig på sin tro!" har jag växt upp med. Min mor matade mig med det i hela min uppväxt och ordspråket är väl på något sätt som klippt och skuret för en som har en bestämd åsikt om något och som inte vill lyssna på den andres argument eller inte har någon större lust att fördjupa debatten ytterligare. Det är helt enkelt perfekt för den som tror på något och som bara vill låta det vara så!
Men det kan också användas på andra, mer öppna sätt att förhålla sig till sin omgivning på. Det finns så många teorier och samtliga är just teorier så mycket av det som vissa väljer att förklara som sanningar blir alldeles för lätt sedda som allmän fakta. Kanske är det faktiskt vetenskapligt bevisat men betyder det att det är rätt? Ja, det kanske det gör men vad det däremot sällan bevisar är att något annat är fel. Träning och framför allt styrketräning är något som alldeles för mycket kommit att handla om rätt eller fel för att man, precis som en coach, ofta verkar utifrån specifika metoder.

Jag tycker att OPT är ett utmärkt sätt att bygga fys för basket och detta är mitt standardsystem under hela säsongen. Jag ska inte säga att jag följer det slaviskt men det utgör en grundstruktur. Man börjar med många repetiotioner på lågt tempo och går vidare efter fyra veckor till färre reps i högre tempo för att avsluta sista fyra veckorna med maxtempo och ännu färre repetitioner, sedan börjar man om men då har man förstås höjt sin muskulära lägsta nivå. Men jag tycker även att Michael Bradleys metoder är fantastiska. Han pratar om långsamma rörelser med stora fördelar såsom hårdare träning med mindre vikter men också "pain management". Florida State har fått fram åtskilliga fysiska NBA-spelare så han har uppenbarligen något i sin fysträning som fungerar.

Samtidigt har man VCU:s Daniel Roose som kör stenhårt på Litvinovmetoden och som verkligen skapar fysiska spelare också. Denna tränings tränar kanske det kardiovaskulära systemet mer än någon annan och är metaboliskt utformad, något som även fysios på USA Basketball menar är grymt att lägga in i träningen.
Kontentan är att det finns så mycket information och man ska vara öppen kritisk till alla och inte stirra sig allt för blind på någon. Testa runt och var kreativ. Jag tränade MMA förra sommaren och det var metabolisk träning som nästan tog livet av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar