lördag 6 juni 2015

Skottpass

Idag blir det prat om skottpass. Jag anser att det finns två typer av individuella träningar och den första är workouts och den andra är så kallade skill developmentsessioner. Skillnaden är att i workouts springer man mer på bekostnad av repetiotioner. Konditionen ges alltså ett ännu större utrymme medan repetitioner ges mer plats i skill development.

Ett bra skottpass bygger på sju faktorer, enligt en gammal NBA-coach!

1. Fånga skjut
2. Cutta-fånga-skjut
3. Skott efter dribbling
4. Perfekt form varje gång
5. Utmana varje skott (det vill säga någon som skall störa skottet)
6. Matchskott, matchplats, matchhastighet
7. Kartlägg skotten

Dessa sju punkter har jag tagit efter och från och med i höst, där jag siktar på att vi skall ha ett extra separat skottsegment i veckan, ska dessa utgöra grunden för hur jag planerar mina träningar.
Jag håller just nu på att kartlägga alla skott som de olika positionerna eventuellt kommer att skjuta för att göra spelarna bekväma från olika platser på golvet men att de får skjuta från platser som de kommer att skjuta på match!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar