tisdag 16 juni 2015

Nu blir det sommarlov...typ

Idag hade vi det sista gemensamma fyspasset för damerna och de soon-to-be U17-tjejerna och nu ges tid till det egna, rekreation till fullo. Jag tror inte på "vila" men jag tror på vila från mig. Jag skulle bli trött på min egen röst hela tiden och nu får spelarna spela om de vill eller enbart fysa. Årets sommarfys var byggd utifrån de standardmått som man har inom både WNBA och NBA och vi har blandat styrka med kondition, ibland med ibland utan boll. Det har varit betydligt mindre boll än under säsongen och det har förstås varit ett medvetet val från oss coacher. Lusten ska vara på 100% i slutet av augusti, liksom en fysik som bara ska "finjusteras" lite. Vi coacjer vill at vi ska vara det mest fysiska laget i Sverige och det är vad vi jobbar för med ett tydligt resultatsmål för spelarna att rikta in sig på och som visar sig i augusti.

För mig då? Ja, jag var själv med och körde konditionsträningen idag och vi gick in i vecka 2 av 8, vilket innebar 6x400 meter. Min bästa tid var 1.19 sek och min sämsta tid tror jag var 1.25. Det är okej för att legat nere med kondition hela sommaren och bara gymmat samt jobbat på mitt bollspel. Nu ska jag växla mellan gym, skill development och renodlad konditionsträning för att kunna maxa formen i augusti.
Som coach tar jag tyvärr aldrig lov. Jag håller fortfarande förstås på att utarbeta lite inför säsongen, lär mig nya pressar, pressbreaks, skräddarsyr vårt early offense, samtalar med spelare om kommande säsongs personliga mål och funderar på diverse lösningar som vi behöver jobba med till hösten. Idag delade vi ut det sista individuella fys- och styrkeprogrammet och på det ha rvi ett citat som jag tycker är så jättebra. "Champions are not made, they are self-created in the off-season and in the weight room." Jag har tagit bort de sista orden och bara fokuserat på off-season men vår säsong har redan börjat och det är imponerande att se hur många spelare efter (typ?) 5 veckor förbättrat sin kondition avsevärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar