onsdag 3 juni 2015

Finalserien och draften

Jag väntar med spänning på uppkast i finalserien. Världens bästa matcher är näst på tur och jag hoppas att dessa kan öveträffa åttondelsfinalerna mellan Spurs och Clippers. Resultatsmässigt - ytterst tveksamt. Spelmässigt - förhoppningsvis.
Det blir nog en ganska tuff serie tippar jag på, framför allt för Cavs. Jag är tveksam till att de har tillräckligt med kort för att kunna spela med Warriors.
Deras transitionförsvar blir avgörande och hittills har det emellanåt sätt uselt ut, när det var som sämst, helt okej när det var som bäst.
Hur de ska kunna matcha upp med Warriors på de individuella planen är också ett stort frågetecken. Ska Irving hinna med Curry eller byter de och sätter SHumpert på honom? Ska irving försvara Barnes, Iggy eller Klay i sådana fall?

Pick and rollförsvaret kommer också bli ytterst viktigt och jag är tveksam till om Mozgov kommer kunna följa med, ens ett par steg, när Curry sätter fart. Mozgov är ingen vidare försvarare i Pick and roll. Han är stor men ska vara nära korgen och jag blir inte förvånad om Tristan Thompson ser sina minuter stegra i finalserien, på grund av försvarsproblem för Mozgov.

Jag tror också att Clevelands offensiva returtagning kan ställa till problem för Warriors om de spelar msått och detta skulle kunna hindra deras fastbreaks. David Lee kanske också får se ökade minuter för att få storlek under korgen?

Lebron kommer få möta många olika looks och behöver få en del enkla poäng för att orka bära Cavs på sina axlar. Det är precis vad det här kommer handla om: hur klarar Lebron att bära ett helt lag? Jag förväntar mig att han kommer få möta Barnes, Green, Iggy och kanske till och med Klay ibland. Han kommer göra poäng men om GSW gör det rätt, får han jobba för varje poäng. Målet är att mura igen tresekundersområdet och låta honom skjuta. Ingen lätt uppgift men inget lag är bättre lämpade för det än Warriors.

Slutligen, vad kommer Irving att komma med? Precis som med Lebron vill man klogga tresekundersomårdet och jag förväntar mig att det kommer spelas en hel del pick and rolls, där Bogut stannar i tresekundersområdet och irving kommer få öppna midrangeskott men vem vet: vi får vänta och se.

I min bok har helt klart GSW övertaget i denna serie men samtidigt är det lebron som står för motståndet. Han är rätt duktig.

En annan rätt duktig spelare är Karl-Anthony Towns som jag hoppas hamnar i mitt Lakers. Youtuba honom, hans spel är fantastiskt. Om Towns är borta för att Wolves tagit honom är det Okafor som gäller. Han är också sagolik och har ett offensivt spel av rang, även om Towns förmodligen har lite mer upside. Egentligen är det bara dessa två som jag kan tänka mig blir franchisespelare men enligt tidningar börjar lettländaren kristaps Porzingis att stiga allt högre och vissa har honom till och med som ett topp-3pick. En europé som går topp 3 brukar inte sluta bra, så för hans egen och laget som signar honom hoppas jag på att han går i mitten av första rundan. Det brukar båda gott för europeer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar