tisdag 2 juni 2015

Fred Hoiberg tillbaka i NBA

Ännu en gång får jag se en av mina favoritcoacher försvinna till NBA. Lite ledsen är jag förstås även om jag tror att Bulls gör ett kanonval i Hoiberg. Bulls har kritiserats hårt det senaste för deras maskinella hantering av coacher och Tom Thibodeau hade gjort ett utmärkt jobb men offensiva tillkortakommanden resulterade i foten för någon vecka sedan. Istället satsar man på en offensiv coach och Hoiberg är nog ett utmärkt val.

Vad får Bulls i Hoiberg?
Fred Hoiberg, Iowa States gamla storscorer och NBA-veteran har jag haft möjlighet att beskåda på ganska nära nivå. Jag har hans playbooks hemma och har studerat drygt sju timmar film med honom och hans Iowa State Cyclones.
Bulls har de gångna åren haft ett härligt försvar men ett stillastående anfall och detta kommer förmodligen Hoiberg att råda bot på. Hoibergs styrka är hans Early Offense, där han jobbar mycket med tidiga dragscreens och mycket actions i form av baselinescreens. Hans sets har varit väldigt "nba" i form av multipla actions, även om han haft vissa superenkla spel i form av backkdoorspel och isolations av olika slag. Dessa kommer han förmodligen att göra om något men han har i alla fall lyckats övertyga mig om att han sactions är effektiva nog för att leda till framgång på NBA-nivå. Dessutom är Hoiberg, precis som Steve Kerr, den nya skolans ledare. Jag ser en förändring i coachers pedagogik och de är "nära" spelarna, skojar och bjuder på sig själva, utan att för den saken skull tappa legitimitet eller respekt.

Framtiden för bulls
Det är mycket svårt att förutspå om Bulls kommer bli bättreän vad de varit under Thibs styre. Thibs var ett försvarsgeni och frågan är om Hoibergs anfall är starkt nog för att få dem att ta nästa steg i slutspelet. EN av utmaingarna blir förstås att få ett nytt kontrakt med Butler. Det tror jag att Hoiberg fixar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar