lördag 13 juni 2015

Ett intressant citat att vädra lite

Jag älskar att leta artiklar efter matcher. Det är så härligt att läsa vad spelare, kommentatorer, journalister och coacher säger efter en matcher. Jag anser även att det är ett utmärkt sätt att lära sig lite nytt med! Idag läste jag en artikel på basket.se, där Sveriges assisterande coach och en av våra landslagsforwarder yttrade sig inför matchen mot Litauen som de menade sig ha bra koll på och tror på sina möjligheter att vinna, trots Litauens längdövertag. Jag blir glad och optimistisk av dessa ord men det fanns också ett citat som jag fastnad elite extra vid. Egnell, som forwarden heter pratade om hur man på bästa sätt hanterar Litauens storlek. "- Det handlar mycket om att få stopp på deras centrar. Sen gäller det att få stopp på guardsen så att de inte får in bollen. Men det beror helt på hur matchen utvecklar sig, Till exempel vill vi inte dubbla inside, det går inte på den här nivån. Alla spelare är för bra och kan lösa en sådan situation med exempelvis ett skott eller en pass."

 Jag ska inte gå in på Sveriges matchplan utan vill utgå från citatet ovan gällande att man inte kan dubbla inside på en viss nivå. Personligen anser jag att detta inte riktigt stämmer. Jag tror att man kan dubbla inside på alla nivåer men det ställer förstås stora tekniska och taktiska krav beroende på vilken nivå det rör. På collegenivå är det inte ovanligt att dubbla och jag anser till och med att det kan vara ett måste om man är ett litet lag.

Jag har några olika insidedubblingstekniker och de två vanligaste i min bok är "hård" och "Mjuk" dubbling. En "mjuk" dubbling handlar om att man stänger tresekundersområdet med hjälp av låga händer och sjunkande perimeterspelare som "gräver" mot boll. En "hård" dubbling är pang på, direkt vid fångst alternativt efter en eller två studs. Sean Miller anser jag ha ett utmärkt insideförsvar och det beror mycket på dubblingarna och rotationssystemet därefter.

I match 4 började Warriors att dubbla Lebron inside med framgång och om det går att göra det på världens i särklass bästa spelare, tror jag att det fungerar på alla nivåer. Det hela handlar om spelförståelse, självkännedom, tillit och rotationsscheman! Är man korta kanske man måste dubbla inside och dte kommer kräva exceptionell fysik och utomordentlig execution men jag är inte det minsta förtjust i uttrycket "det går inte!". Det finns inte många saker som inte går, framför allt inte på en basketplan och det är ett begrepp vars innebörd är till för att krossas. Nu vill jag inte rikta det här mot Egnell, landslaget eller något sådant för jag litar till fullo på deras förmågor men jag ville bara lufta lite och delge min syn på dubbla-inside! Allt handlar om vad man vill träna och hur man vill göra saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar