tisdag 9 juni 2015

Hantering av besvikelse

Idag fick jag ett smärre bakslag. I stundens hetta ansåg jag det nog vara mer än ett "smärre bakslag" men ju mer jag fått begrunda det och gets tid att tänka, desto mer säker blir jag på att nya andetag kan och måste hämtas. 

För mig handlar det om taktik och teknik att hantera bakslag. Som alltid är det första som inträffar en känslostorm, ofta av ängslan, oro eller andra negativt laddade ord. Man skall låta dessa skölja över en och låta dem ta det utrymme som behövs men hela tiden måste man ha i åtanke att den första fasen snart är över.
I denna stund behöver jag tid med mig själv. Lugn och ro för att betänka det som inträffat.

Fas 2 handlar om att konstruktivt tänka på framtiden. Vad betyder detta för kommande tid? Hur kan jag lösa det mest akuta? Väldigt få saker är permanenta, så tänk att en setback is a setup for a comeback.

Fas 2 tar lite längre tid än fas 1 (om man ser på bakslag med mitt perspektiv) och fas 3 handlar om att gå tillbaka. Nu har man förhoppningsvis fått distans till det inträffade, vilket kan ge nya glasögon att beskåda det inträffade med. Fas 3 handlar därför om att analysera läget och vilka faktorer som gick bra och vilka som inte gick bra.

Att misslyckas är en del av livet men att konfrontera misslyckanden är av största vikt för att bli en bättre spelare, coach och människa. I boken toughness av Jay Bilas skriver han: "... Ett misslyckande gör inte dig till ett misslyckande." Kom ihåg det! Ett misslyckande är ett steg närmare en bra lösning och räds inte att konfrontera dessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar