fredag 26 juni 2015

En natt med bra slutresultat

Inatt stämplade jag in igen och det var ganska lugnt på jobbet, vilket innebar att jag fick många timmar att fundera över mitt transitionsförsvar som varit i limbo under sommaren. Inspirerad av Cavaliers hittade jag vissa saker som jag ville integrera och utveckla vidare för att använda det i mitt eget tranistionförsvar.

Jag gillar när det går snabbt och press är något som jag vill ha non-stop under hela träningarna och matcherna. Under natten kartlade jag allt från nyckelord, målsättning, tillvägagångssätt samt började att småskriva lite om pedagogiken och drillarna som kan hjälpa mina spelare att memorera systemet. Det handlar ju trots allt inte om vad jag tror mig veta eller vill, utan snarare om hur väl jag lyckas förmedla det jag vill.
Jag ska inte tråka ut er med detaljarbetet gällande detta men jag skapade tre faser i transitionförsvar. Fas 1 hanldar om en akutfas, där vi är färre eller ur position för att försvara korg och stoppa boll. Denna fas måste vi snabbt stabilisera genom att intagit positioner och kommunicerat ut just att dessa positioner är täckta. Fas 2 kallar jag kontrollfas och den går ut på att vi vill skapa övertag ur vårt transition (ja, det låter lite crayzay men jag tror på det!), fas 3 handlar om att vi skapat övertaget och vänder bollen. Så enkelt var det men tillvägagångssätten är förstås vad som egentligen är intressant men de delger jag inte än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar