måndag 22 juni 2015

Någonstans i mitten finns min försäsong

Nu har jag kommit till mitten av min egen försäsongsträning. För varje år som går blir jag mer "proffessionell" i min försäsongsträning. Lite synd och som jag sagt tidigare önskar jag att det fanns någon i min närvaro som kunde instruera mig och berätta vad som krävdes för att komma till den högsta nivån. Men det är aldrig för sent att bli en bättre spelare och jag har de senaste åren trappat upp min försäsongsträning ytterligare. Det här året tror jag är min bästa försäsong hittills, med visst avkall på träning med boll (tyvärr). Istället får min styrka och kondition en uppgradering. Jag försöker studsa så mycket boll jag bara kan och dte blir ett par till några gånger i veckan medan konditionen ges två pass och styrkan ges 3-6 pass. Ja, jag kör kondition och styrka kombinerat på gymmet. Först styrka, sedan löpbandsintervaller. Fysen är så sanslöst viktig för basket och det märks att ju mer fysisk man är desto mer effektiv blir rörelserna på planen.

SBBF använder en mall för att mäta på vilken nivå spelare befinner sig och huruvida de är redo att spela på internationell nivå. Sveriges landslag gör denna och det är inte allt för rosande resultat som presenteras på dessa. För att kunna spela på internationell nivå behövs i alla fall en sjua av tio och för att kunna spela och vara en betydande spelare behöver man ligga på 9-10. Hur når man dit? Jag lyssnade på en fysio från SBBF som sade att om man befann sig på någon av de lägre nivåerna, vilket många av d eunga i landslagen gjorde, behövde han fyra år för att bygga upp dem till duglig internationell nivå. För ett par månader sedan lyssnade jag på Mike Hopkins som har många års erfarenhet av NBA-spelare och toppcollegespelare och på frågan vad det var som de letade efter på 'Cuse när de rekryterade spelare svarade han fysik. Spelare kan lära sig det mesta men fysik måste de redan ha för att kunna spela på den nivån. Så kom ihåg, vill ni vara en baller måste ni träna för att bli en baller. Ju högre man satsar desto mer behöver man träna! Detta är också rätt viktigt att komma ihåg! Alla har inte samma visioner, vilket är bra men de som siktar mot toppen måste förbereda sig och då finns det ingen vila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar