måndag 8 juni 2015

Match 2 och dess avgörande faktorer

Mina förberedelser för NBA-basket är alltid desamma. För mig tar det ungefär 3 timmar att se klart en normallång basketmatch och jag måste alltid ha anteckningsblock och taktiktavla närvarande. Det är ett bra sätt att lära sig lite extra och jag spolar fram och tillbaka för att inte missa något. Varenda move som är öppnande, vill jag se flera gånger för att försöka kartlägga vilka faktorer som spelade in.
Därför kommer tyvärr mina matchanalyser ganska sent, eftersom det helt enkelt tar ganska lång tid för mig att anteckna och få ut mina tankar.

Nog om det. Inför denna serie gick jag igenom viktiga faktorer och dessa går jag inte igenom allt för mycket i kommande matchrapporter. Det är två diametralt olika lag som möts i finalserien i år. Irvings skada gjorde skillnaden ännu mer markant. Det är westcoast-flare mot arbetarstadens "grind" och detta har blivit tydligt i denna finalserie. Tro mig, jag älskar bådadera och ska försöka vara något så när neutral i min rapport!

Försvarsspel
I första matchen skrev jag att stjärnorna var skillnaden och så är det fortfarande. Lebron dominerar, Curry var inte alls speciellt framträdande (jag hade hoppats att han skulle komma ut som en nyfödd i match 2) och Warriors har sin bredd att tacka för resultaten än så länge. Jag tror dock att Currys "svaga" form fortsätter i finalserien, förutsat att Cavs fortsätter att spela på sin "grind". Cavs begränsar Curry genom att spela ett überaggressivt denialförsvar på honom när han inte har bollen och dubblar "Mjukt" vid pick and rolls samt transitionlägen. Det är just deras transitionförsvar som jag anser är en stor förklaring till att de stoppar GSW så effektivt. I transition fungerar dessa dubblingar på grund av Thompsons rörlighet och uthållighet samt att Bogut inte sätter press på försvaret. Man behöver inte hjälpa så mycket på Bohut för han vill helst inte göra poäng, men ibland är det själviskt att vara osjälvisk!

I tredje perioden 9:16 in i matchen kommer Curry 1-1 i transition mot Dellavedova på grund av att Shumpert inte sprintar hem fullt. 1-1 i Transition är poäng för Warriors och så blir även fallet denna gång. Trots att Thompson ser situationen och sprintar hem (förbi Shump). är det för sent och Curry sätter poäng efter en rasslande fint som frös Dellavedova ordenltigt. Dålig effort resulterar direkt i poäng.
Cavs försvar är nästan magiskt och det beror på två saker. Bra taktik men framför allt effort. "Grind" är det bästa man kan ha på en basketplan och det täcker upp för allt. Dellavedova kan inte göra mycket i anfall men han ger dig allt i försvar. Fråga Steph Curry!

Sammanfattning
På grund av sin taktik och vilja gör Cavs ett utmärkt jobb på att försvara korgen (layups) och trepoängslinjen. Visst, släpper man treor emellanåt men det finns lägen då man måste välja. Warriors vill spela snabbt, något som Cleveland inte tillåter dem att göra. Väl hemma har man storlek, rörlighet, taktik men framför allt effort att inte ge upp för enkelt. När spelare ger upp för enkelt kommer folk att hetta upp; det får inte hända mot ett så mångfacetterat anfallslag som Warriors.
Samtidigt gör Lebron ett fullkomligt onormalt jobb att ta bollen till korgen. Släpper man Lebron till korgen vinner man inte. I första matchen gjorde GSW ett bättre jobb på den punkten men inatt var det illa. Tresekundersområdet är helt klart den avgörande faktorn hittills i denna serie. Mozgov och Lebron målar det vinrött i Oracle. För att vinna kommande matcher måste Warriors måla det gult igen och förhoppningsvis göra det samma på bortaplan! Stjärnornas kamp fortsätter men har breddats något. Curry behöver steppa upp. Lebron behöver ånga på. Draymond Green och Bogut behöver göra ett bättre jobb. Mozgov behöver fortsätta att storspela och Cavs måste fortsätta "grinda" eftersom stora chans att vinna är genom detta ords innebörd. Frågan är om man orkar i sju matcher? Den här serien handlar om effort, kanske mer än något annat!


Något som jag anser saknas, förutom just tempo i Warriors spel är den swagger som de haft hela säsongen men som också inte riktigt var på topp i förra matchen. Warriors är kul för de "Lirar" men det är något som saknas just nu och jag tror att det är swaggern som istället ibland blir stress. Ett snabbt skott har inte varit problem för dem men det förutsätter att skottet går in och utan Swag så tror jag oddsen för en make minskar. Klay Thompson är swag personifierat men vanligtvis är det hela Warriors som är detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar