fredag 1 maj 2015

Enkelhetens komplicering

Mina minnen från ligan är sporadiska. De är triviala men de är också avgörande för hur jag agerar på basketplanen och i livet. Jag minns en sekvens extra tydligt. Vi skulle spela mot 08 hemma i Idrottshuset och min coach pratae om "simplicity". Han önskade enkelhet och menade att det var nyckeln till vinst. Sedan dess har jag hört det begreppet användas i så många olika sammanhang, alltid positiva dock. De spelar enkelt. Han får det att se enkelt ut, säger man. Idag när jag satt på tåget hem till Vänersborg, där jag ska inkassera en styck kostym begrundade jag begreppet" enkelhet". Vad menas egentligen med enkelhet? Jag försökte vrida och vända på det men kunde inte få fram något "rätt" svar. Enkelhet är något ytterst diffust och behöver först definieras innan man kan be någon att utföra "enkelhet". Jag har svårt att se enkelheten i vår komplicerade sport. Inte ens 5-0 är enkelt och 5-5 försvårar ju utgångsläget ytterligare. Säger jag att enkelhet inte finns? Självklart inte men innan vi be efter enkelhet måste vi först definiera för våra spelare och för oss själva vad enkelhet är. Vad är enkelhet för dig? Svaret är förmodligen lika svårt som begreppets innebörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar