söndag 10 maj 2015

Definiera spelet - Centerrollen

En stor del av mitt off-seasonarbete består i att definiera spelet och dess aspekter. Jag håller just nu på att definiera insiderollen för att kunna skapa en bas att utgå från i övningsbasen. Jag har delat upp insiderollen utifrån tre områden på golvet. Post-up, Face-up och Mid Range är de tre områden som jag anser en center måste ges utrymme att få jobba utifrån i sin spelarutveckling åtminstone 30-40 minuter i veckan. Därefter har jag valt ut en rad moves, counters och re-counters som jag anser är tillämpningsbara i modern basket. Självklart har jag behövt solla bland allt godis men detta är ett måste. Jag tror att det är bättre att vara mästare på 2-4 moves istället för att veta 12 men inte fullständigt behärska dem. Konsten ligger i att kunna läsa vinklar och kan man det samt respondera därefter så behövs inte speciellt mycket mer för många spelare.

Därefter har jag börjat skapa fraser och nyckelord som vi kommer behövamata våra insidespelare med varje dag på träningarna. På så sätt slipper vi så småningom att lägga tid på långa falanger gällande något som vi kanske kan förmedla med tre ord. Detta arbetet är dock inte enkelt för det måste vara catchy så att det fastnar men det går nog framåt!

På onsdag har jag nästa coachmöte och jag ska då presentera mina definitioner. Får se hur de tas emot av staben! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar