tisdag 12 maj 2015

Inför Göteborg

Nu har jag precis planerat färdigt för kvällens träning om också är den sista innan vi åker till Basketfestivalen i Göteborg. Oj, vad jag älskar denna tillställning! Basket i varje gathörn och glädjen är på topp. Förra året åkte vi med sju spelare mellan 01-99 men i år har vi ett lag mellan 98-00 med majoriteten födda 99. Vi kommer att spela i 98-gruppen men jag är inte så orolig för vi ska bara hålla oss till det som vi vill göra. Försöka spela så bra basket som vi absolut kan och se till att tävla i varje del av spelet.

Idag ska vi spela igenom våra spel, pressbreak och finjustera lite men i det stora hela kommer träningen bestå av spel. Jag tycker att spel är utmärkta tillfällen att lära i och känne ratt jag ibland ger för lite tid åt just denna del av sporten. Det är svårt eftersom det handlar om en ansvarsbalans som man som coach gärna håller i stenhårt. Att låta spelarna spela kan därför emellanåt vara svårt, eftersom det förändrar coachens roll. Jag tror att man ska försöka spela mycket men inte vara rädd för att använda visselpipan! Det är så spelare lär sig, förutsatt att de fåttt lära sig de basala kunskaperna som finns för att utföra de olika matchmonument som kan tänkas förekomma!

Nu bär det av till hallen! Ha en god kväll kamrater och vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar