söndag 3 maj 2015

Turnovers

Turnovers är väl generellt sett som något av basketsportens cancer. Coacher härjar över bortkastade bollar (jag är en av dom!), spelare härjar över bortkastade bollar (jag är en av dom!) och publik gör ofta det samma. Jag tycker dock att TO:s är betydligt mer komplicerat än vad många gör det. För mig är turnovers lika naturligt som poäng eller assist; det är en del av spelet och kommer alltid att finnas. Vissa turnovers tycker jag inte är så farliga som andra och jag delar upp dem i olika kategorier:

Misskommunikativa turnovers - för mig är dessa väldigt naturliga i början av säsongen och de bör analyseras men man måste vara försiktig i hur man framför sina åsikter gällande dessa till spelare. Tänkte båda rätt men olika från varandra? Såg vingen en backdoor och guarden något annat? Get over it! Vi lär oss att spela tillsammans och varandras tendenser.

Kontrollturnovers - beror på spelare och coacher som tappar fattningen och börjar spela med fel känslor eller för mycket av någon specifik känsla. Dessa är mer skadliga och förmodligen behövs lite muntligt valium till spelaren eller coachen.

Tekniska turnovers - stegfel, dubbelstuds. Dessa är onödiga och lär kunna eliminerad helt. Ibland har man otur men de ska inte förekomma många gånger på en säsong. Juniorbasket är lite annorlunda.

Insatsturnovers - detta är turnovers som sker på grund av nonchalans och är de absolut farligare. Har man dessa i sitt lag behöver man se över sin trupp och börja jobba med värderingsarbetet. Dessa spelare behöver bänkas och ges spelarsamtal, då de skapas av att spelare inte är redo och inte verkar bry sig. 

Jag försöker se turnovers med olika glsdögon och leta efter tendenser inom dem. Beror de på att vi är aggressiva, kanske till och med lite väl aggressiva så gör det inte så mycket. Man måste också se fem för vilken nivå man spelar på och lägga en rimlig ribba gällande antal och vilka typer som man tycker är mer eller mindre okay för de kommer att vara där, precis som diffus andedräkt efter att man käkat rå rödlök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar