söndag 10 maj 2015

Steph Currys magnifika och superviktiga svaghet är symbolisk för guldstaten

Steph Curry är fantastisk och kanske en av NBA:s mest kompletta spelare. Det finns förvisso några stycken spelare som jag skulle vilja påstå är kompletta men bara tre superstjärnor utan större brister. Kawhi Leonard är en av dem. Lebron James är den klarast lysande av dem och Steph Curry gör LBJ sällskap numer. Curry är en av mina absoluta favoritspelare och har varit detta en längre tid på grund av sina tillkortakommanden och hur han format sitt spel utifrån denna. Curry är inte stor eller stark men han är fantastiskt kreativ, oberäknerlig och driven.
Kreativiteten är kanske det som imponerar mest på mig men det är små mellanrum emellanåt mellan ett bra och ett dåligt beslut och emellanåt kan Steph Curry nästan spela slarvigt. Eller jag skulle vilja säga att han spelar slarvigt emellanåt, ytterst sällan förstås men på de högsta nivåerna är slarvfel ofta dyra.

Detta tycker jag också kan vara ett problem för Golden State Warriors som är Steph Curry i lagversion. De är kreativa, lösningsinriktade och spelar sagolik basket men frågan är: hur kommer det att fungera mot ett tufft försvarslag som Memphis Grizzlies? Warriors har vunnit många matcher på utomjordiska prestationer från Thompson/Curry och man har bra försvarare som kan backa upp men i ett slutspel förändras spelet och individuella superprestationer sitter allt längre in, även om vi förstås varje slutspel får en rad.
Säsongen har varit så enkel för Warriors. De har varit på en bal och lett varje dans. Dels på grund av sin spets men också på grund av sin bredd men frågan är om bredden är tillräckligt bred för att klara ett helt slutspel och hur man tar sig an lag som biter i. Grizzlies är ett utmärkt exempel på ett lag som inte dansar samma dans men som biter i. De grindar. De sliter. De spelar metodiskt och smart. Warriors identitet är fartfylld, underhållande och rolig - precis som Currys, men mot bra försvarslag kan det vara svårt att spela på just dessa tre faktorer. Då blir det en fråga om att kunna "grinda" det vill säga bita i och kriga igenom, vara metodisk och opportunistisk. Samtidigt finns bara en väg att stoppa Warriors och det är att ta bort de tre orden som ovan nämnts från deras spel. Tydligast syns deras identitet i Warriors tidiga anfallsspel när Curry släpps loss och folk hittar ytor. Min rädsla är att Warriors inte fått öva tillräckligt mycket på detta under säsongen för att klara sig hela vägen i år. INGEN skulle bli gladare än mig om jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar