onsdag 27 maj 2015

Alternativa träningsmetoder

Jag tycker om att använda alternativa metoder i basketträningen. Jag tror att man som coach lätt halkar in i "hjulspår" och det kan begränsa ens utveckling och kreativitet. Dessutom behöver spelare variation. Basket är korrelationer och ju snabbare man inser och ifrågasätter dessa, desto större potential har man att uppnå nya nivåer som spelare och som coach. Jag tror att spelare behöver ha jämna balanser mellan träning, vila, annan träning och mat. Dessa fyra faktorer ser annorlunda ut för olika individer och det behöver jag ta hänsyn till, precis som de inte är fasta utan elastiska och varierar mellan spelare och perioder. Därför är coachning delvis att vara vågmästare. Att känna efter när vad ska göras. När spelare skall vila, när man ska trycka extra hårt. Vilka man ska pressa lite extra och vilka man ska backa av. Och vad som ska göras när förstås! Nu vill vi mixa in lite nya element för att förhoppningsvis kunna toppa gnistan till säsongstart!

Hur som helst har vi under det gångna året testat karateträning och idag körde vi ett rugbypass med U15 och damerna. Jag tror att de tyckte det var kul och jag tyckte det var roligt att se på. Rugbyträningens stora styrkor är att vi kan fostra ökat aggressivitet som jag tror kan göra oss till ett mer attackerande lag.
Förra sommaren körde jag MMA-träning, ett par år tidigare körde jag sprinterträning och dessa kombinerade jag med basket samt gym. Med damerna försöker vi variera ett par olika träningsformer just nu för att i augusti hitta tillbaka till hallen med nya värdefulla erfarenheter i våra kroppar som vi kommer kunna ha nytta av på basketplanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar