torsdag 21 maj 2015

Coachkontroll

Efter basketfestivalen gjorde jag en utvärdering om vad som behövde förändras. Vad jag ville bli bättre på, hur jag skulle göra det och hur jag ska jobba vidare med mina lagetiketter.
Efter detta satte jag mig ned och resonerade kring mina punkter och av någon anledning kom jag in på vad man kan kontrollera som coach. Jag har tidigare ansett att det inte är så värst mycket. kastar spelare bort bollar, så beror det på något. Gör de 20 poäng i rad beror det på något men jag som coach har knappast "coachat" dem till dessa beslut. Detta har Gregg Popovich pratat om i en tidningsintervju som jag läste för ett par månader sedan och jag tyckte att det lät sunt. Jag tror det är en viss grad av sanning i det med! Jag tror att jag som coach inte kan  påverka alltför mycket under själva matchen. Har vi övat på något så kan vi executa det. Har vi inte övat på något, eller om en spelare behöver hjälp med något specifikt kan jag eventuellt bistå med lite tips men mycket måste spelare ha exponerats för för att kunna läsa situationen.
Som en bra spelare kan du förändra matchbilden! That's a fact! Som coach tror jag inte att man alls i samma utsträckning kan förändra matchbilden men det finns andra saker som vi kan påverkaoch kontrollera och en av de sakerna är matchtempo. Detta kan justeras både med anfalls- och försvarstempo. Jag försöker att hela tiden komma på nya saker osm jag kan kontrolelra och detta gör jag för att inte finna mig i att bli en coach som säger:" Så är det!" eller "det bara är så!".

Även om just matchbilden handlar mycket om spelare så är träningen istället en plats där man kan "göra jobbet". Det är här som man bygger grunden till huset och ju bättre träningar jag genomför desto fler matchbilder kommer att förändras till min fördel. Självklart är detta ett vansinnigt förenklat statuerande eftersom andra lag också tränar bra men man kan i alla fall sträva efter att skapa goda vanor i träningshallen för att vara så redo som absolut möjligt är när det väl är match.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar