måndag 25 maj 2015

Off-season är igång

Idag gjorde vi vår första off-seasonträning med Ravens damer. Hur översätter man off-seson? Det vågar jag inte fördjupa mig i just nu, ty min vokabulära kreativitet är begränsad så här dags på dygnet. Kortfattat kan man säga att vi valt att använda denna perioden som en tid att jobba med vissa skills. Vi vill jobba med att skapa en grundfysik inför sommarträningen som skall förhindra skador och smtidigt stärka våra spelares kroppar. Den skall dessutom innehålla kommunikativa inslag och den skall handla om att utveckla tekniker. Vi har lagt mycket krut på sprintteknik och för att kunna instruera detta så effektivt som möjligt har jag tagit hjälp av en collegecoach som bland annat tränat Vanier Joseph och andra amerikanska toppsprinters. Även om jag förstås hade viss erfarenhet av löpteknik ville jag uppdatera mig och få mer pedagogiska begrepp att använda mig av samt utveckla min drillbank.

Träningsupplägget är 60 minuter och består av tre segment, där det första handlar om renodlad styrka och balans. Vi har haft problem med benhinnor i år och för att reducera detta illdåd är barfotaövningar bra. Därefter lade vi drygt 20 minuter på sprintteknik och drillar för att sista 20 ha ett konditionspass. Konditionspasset fick något mindre utrymme idag men genom att dela upp träningen i segment med tydliga avgränsningar vill vi höja intensiteten i vår träning samt kunna hålla vår röda tråd genom hela off-season. På torsdag kommer vi istället ge sprinttekniken lite mindre tid till förmån för konditionsträning.
Jag menar att din fysträning måste vara en del av din identitet och jag brukar prata om att mina spelare ska "flyga". Nu vill vi skapa fysiska förutsättningar för att spelarna skall kunna flyga och som vi vill ska höja den tekniska kvaliteten i och med att spelarna blir mer explosiva och starka i sina rörelser. Jag vill spela fysisk basket och tror att mästarlagen byggs precis just nu; när säsongen är slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar