fredag 1 maj 2015

Billy Donovan till Thunder är en bra lösning

Jag är alltid lite tudelad när collegecoacher går till NBA. Det är roligt att få se förnying men jag blir också lite ledsen över att få se en grym coach lämna collegevärlden. Brad Stevens och nu den fantastiske Billy Donovan. För mig är Billy Donovan tre saker och två av dessa tror jag kommer lämpa sig bra i NBA. Billy Donovan är fysikens mästare och fantastisk på att pressa fullplan. Det är en produkt av Pitino som kommer leda åskmolnen nästa år men jag tror tyvärr att just denna aspekt av spelet förmodligen inte kommer vara så framträdande i NBA. Däremot tror jag att hans Spread Pick and Roll med vissa mindre modifikationer kommer att lämpa sig kanon. Jag tror även hans motionanfall kan lämpa sig bra med det manskap som finns på plats i OKC. Kanter och Ibaka kan nog utgöra en mycket effektiv hög/lågtandem i hans motionanfall men självklart behöver han jobba stenhårt för att lyckas behålla de nyckelfigurer som han just nu har i sitt lag. Ska ärligheten fram tror jag att vi får se något  liknande Kerrs övertagande av GSW. Alltför stora förändringar tror jag faktiskt inte att han kommer att genomföra.

Jag tror dock att Donovans karisma, karaktär och decennier av rekryteringserfarenhet kommer ge honom goda förutsättningar att ta OKC vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar