onsdag 13 maj 2015

Ta vara på träningstiden - Lek med statistik

Jag har tidigare talat om abstrakt träning och det är saker som ofta är kopplade till mentalitet och olika aspekter av spelet som inte är så lätta att få fram med hjälp av statistik. Exempelvis kan det vara hur många gånger per anfall som bollen kommer in till posten eller hur många skottfinter man använder innan man tar avslut. Ja, som ni förstår kan det vara vad som helst och jag förösker alltid att ha abstrakta mål med i mina träningar eftersom det visar oss så mycket om vart vi är på väg som lag. Ofta tar jag statistik på hur ofta bollen kommer in i tresekundersområdet med hjälp av cuttar, passningar och attacker. Igår jobbade jag inte med abstrakta mål utan med possessions/antal poäng gjorda per possession. Jag vet att detta är ett ganksa komplicerat arbete som inräknar allt från straffkast Satta/missade och turnovers men jag gjorde det enkelt och bara fokuserade på Field goal och antalet satta poäng per försök. En turnover var ett missat anfall och räknades som en stolpe i protokollet. Jag kom sedan på att detta kan utvecklas ytterligare och jag förändrade så att laget som forcerade turnovern gavs ett "guldpoäng" som innebar att de tjänade in ett anfall, samtidigt som laget som orsakade turnovers fick just ett poänglöst posession. Det var mycket roligt att se för jag fick svart på vitt, eller snarare blått på vitt (på grund av min pennar koloristiska ton) hur viktiga turnovers är och vad bollpress kan ställa till med, framför allt i kortare matcher.

Inför Basketfestivalen blir detta så otroligt viktigt för är det något jag lärt mig under denna turnering så är det betydelsen av att ta vara på sina possessions och hur kostsamma multipla turnovers kan vara. I denna turnering ska vi lägga fokus på att spela snabbt! Ju fler skott vi får till/ ju färre skott vi släpper till desto bättre är det! Sedan är det viktigt att vara redo från första stund. Det är oftast den första matchen som är antingen svårast eller enklast och därför behöver man vara förberedd på de mycket speciella omständigheter som en turnering likt denna innehar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar