torsdag 30 april 2015

Vad är spelförståelse

I SBBF:s steg 2-utbildning fick jag läsa en bok om just spelförståelse som behandlade begreppet och dess innebörd. Kontentan var att det handlade om att kunna se in i framtiden och att man behövde öva olika över-/undertagssituationer för att lära spelare detta. Just då hade jag inte speciellt mycket att tillägga författarnas teori men jag var inte heller helt förtjust i den då jag tyckte att det gjorde spelaren allt för passiv för mitt tycke. Bollen gör aldrig jobbet, utan det är spelare som bestämmer vad som skall hända. Saker händer inte av sig självt på en basketplan och det handlar snarare om att kunna reagera på olika händelser. Därför försökte jag att hitta en definition som skulle förenkla mitt arbete med spelförståelse och jag kom fram till att dela upp det på olika nivåer. Jag har hittat tre olika nivåer i anfall med boll exempelvis. Först måste man lära sig att slå sin spelare och därfefter måste man kunna läsa första hjälprotationen. Sista steget är att läsa andra hjälprotationen. Igår diskuterade jag spelförståelse med en kompis och försökta hitta en formulering som jag kunde använda mig av. Mitt resultat blev detta: Spelförståelse för mig är att besitta ett logiskt, aktionärt och reaktionärt tankesätt när man spelar!

Detta gör att ju mer samspelat lag man har desto bättre spelförståelse kommer de utveckla för även om det är en individuell gåva så hör den ihop med kollektivet och dess ageranden samt principer. Sedan finns det universell basketkunskap och ponera att man spelar pickups någonstans i världen, där en spelare visar prov på utmärkt spelförståelse. I detta läge har har nog med sig i alla fall en till spelare med god universell spelförståelse, det vill säga kan läsa backdoors, snabbt besluta angående skott/attack etcetera.

Hur vet man om man är en spelförstående spelare? För mig märks det exempelvis genom 1. Jag förstår hur jag ska skapa min poänglägen och låter det inte bara hända. Det betyder inte att man måste attackera hela tiden, eller skjuta hela tiden men på något sätt förstår du vad som händer, när det händer, hur det händer och varför et händer! Sammanfattningsvis: Jag är en analyserande spelare!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar