söndag 12 april 2015

Det största jobb jag någonsin tagit mig an

Igår var jag helt utslagen av sjukdom men idag börjar det bli något bättre. Gårdagen bestod av några timmar med Syracuse eftersom jag ville ta reda på deras filosofi gällande 2-3-zonen som gjort dem till NCAA-mästare och världsberömda. Inför nästa säsong kommer jag nog föreslå att mina lag skall spela någon slags zon för att mixtra upp saker lite. Detta skall förstås först förankras hos assisterande coacher.

Idag har jag påbörjat den största ansträngningen hittills i min coachkarriär. Jag har börjat att formulera min terminologi och mina "bullet points" för hur jag beskriver saker. Spelare gillar saker enkelt och att skapa små fraser eller ord som förklarar ett koncept är mycket lättare att memorera för både mig och mina spelare. Det är dock svårare än vad man kan tro att vara tillräckligt klämkäck och detta arbetet lär fortlöpa resten av mitt liv. När de är klara kan jag och mina spelare använda samma terminologi och det går fortare att påpeka eller korrigera något, än om man skulle beskriva det med diverse utläggningar. Än så länge är jag endast nöjd med hur jag förklarar bollpress. 57 000 basketdetaljer left to go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar