söndag 12 april 2015

Hitta sitt sätt att arbeta med individuell spelarutveckling

Tidigt i min karriär (säger jag som gör mitt andra år som coach) var spelarutveckling min stora hjärtefråga och det är det fortfarande, även om jag gladeligen spenderar timmar med att diskutera lagorienterade saker med. När det gäller just spelarutveckling har jag gått fram och tillbaka. Ganon Baker öppnade många dörrar som Micah Lancaster tagit ytterligare ett steg men denna typ av "multiövningar" faller mig personligen inte rikigt i smaken om jag ska tala om utvecklingsarbetet ur ett helhetsperspektiv. Jag är nog lite old school på så vis att jag gärna i grunden håller dessa träningar enkla och teknik- samt intensitetsfokuserade. En tennisboll kan ge extra krut i många övningar men i det stora hela behöver jag en basketboll och kanske några koner. Har jag dessa komponenter kan jag lägga in tennisbollar och extra basketbollar för att höja komplexiteten och detta tror jag kan vara till fördel men det är inte mitt bröd och smör eller mitt sätt att arbeta.

Jag vill istället jobba mer utifrån teknik samt intensitet och lära spelare att spela. De behöver ha försvar där och göra läsningar. Detta är långt viktigare än alla andra komponenter i den individuella utvecklingen. Konerna är bra för att lära in en mekanisk rörelse men sedan måste den användas i praktiken. Presentera utmaningar som spelarna på egen hand får lösa. En move, en counter och en counter-counter. 30-40 minuter. Done.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar