onsdag 22 april 2015

Angående rasismen i gårdagens SM-Final

Igår spelades andra SM-finalen mellan Södertälje och Uppsala och det blev full kalabalik efter att en SBBK:are sagt "get this fuckin african off me" och SBBK menar att han sagt "get this man off me".
Jag bryr mig inte vem som sagt vad och är inte intresserad av att hitta syndabockar, då jag inte tror att det löser något alls. Många skriver om att det måste vara nolltolerans mot rasism och jag håller förstås med till viss del men måste samtidigt säga att nolltolerans förmodligen inte löser någonting alls.

Man måste förstås hitta underliggande strukturer. Varför agerar någon som denna gör? Först måste man hitta förklaringar till yttranden och ageranden. Jag tror att man måste förstå kontexten för att kunna säga något om det osm inträffade igår. Det är SM-final och jag tror att känslorna är på topp. Folk är arga, fokuserade och redo att vinna. Vad som än har sagt så kan man inte komma ifrån vilken kontext det har sagt i och vi behöver förstå att saker sägs i affektion. Gör detta utlåtanden acceptabla? Absolut inte men det hjälper oss att förstå och förståelse för mig är tusen gånger viktigare än förlåtelse. Förlåtelse behöver inga empatiska förmågor. Det behöver förståelse. Precis som den som sagt vad behöver förståelse för att det som sades eventuellt varit högst opassande och att denna bör ta kontakt med spelare som drabbats, förutsatt att det som sagts varit sant.
Så vad ska man göra nu?
Jag hoppas på ett erkännande från båda sidor. Att sanningen kommer fram. Jag hoppas att man kan reda ut det och jag hoppas på en fortsatt vinnarskallig och intensiv serie. Utan några avstängningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar