tisdag 7 april 2015

Hur kan jag försöka skapa attackmentalitet?

Ibland faller sig saker naturligt utan att man behöver tänka speciellt mycket på det. Mycket av mina funderingar rör hur man skapar spelar-ID och hur man formar spel utifrån dessa. Jag älskar attacker och har intre varit blyg med att förklara värdet av detta i min blogg. I min bok finns det fyra spelartyper:
  • Attackera först- skjut sedan
  • Skjut först- attackera sedan
  • Passa först - skjut sedan
  • Passa först - attackera sedan
Egentligen är det de två översta modellerna som jag anser är de spelartyperna man måste ha i ett lag. Man brukar tala om passa-förstspelare och Steve Nash har varit någon slags Sankte Per för denna roll men frågan är huruvida dessa verkligen finns. Steve Nash attackerade en sjuhelsikes massor och skjöt minst lika mycket. Detta kan jag skriva vidare om jättemycket. Självklart finns det passa-förstspelare men frågan är hur användbara dessa kan vara om man ska hårdra basketen och tala strikt utifrån ett anfallsfilosofiskt plan som tar hänsyn till två kombatterande lag. Nu kommer vi in på sidospår och pratar egentligen om spelförståelse, vilket är nästa steg. Oavsett om man är en attack- eller skottspelare måste man kunna läsa spelet därefter och hitta öppna spelare och av den anledningen har jag lagt in passa först som en del i dessa två (attack eller skott) överordnade begrepp.

Jag tror också att man som coach kan jobba mycket med att hitta sätt att skapa mentaliteter och för mig är det vissa egenskaper som jag kan fostra.

Igår tänkte jag på just attackmentaliteten och bestämde att attacken går före allt, även drillens egensyfte. Vi jobbade exempelvis med dribble handoffs 2-2 och spelarna var tvungna att läsa spelet efter en DH-situation men om man kunde slå sin spelare rent hade man alltid tillträde till korgen och jag ville premiera just attackerna. Det gav spelare möjlighet att försöka bryta mönster och om det inte fungerade, fick de fortsätta till övningens grunduppgift, det vill säga arbeta med DH:s. Ett av syftena blir även att lära sig värdera sina avslut och att slå sin spelare rent. Går jag förbi ska det vara poäng!

Idag tänkte jag vidare på detta och började fundera på om jag kanske ska ha sådana regler i varenda övning som involverar poänggörande! Att man alltid får tillträde att bryta mönstret förutsatt att man kan slå sin spelare rent. Detta sätter press på försvaret (både boll- och hjälpförsvar och gör även drillen mer matchlik, då vi många gånger inte vet vad som ska hända). Denna drillmodifikation tror jag kan vara en idé, i alla fall fram tills man nått ett visst spelmässigt mentalt stadie i laget. Jag ska tänka vidare lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar