torsdag 16 april 2015

En bra fras att gå till eller en katchig refräng

För ett antal månader satt jag med dagsplaneringen vid mitt skrivbord och hade en liten dipp i sinnelaget. Jag minns inte exakt vad det var men vet att det handlade om skador på betydande spelare som förstås även påverkade lagsituationerna. Jag skriver nästan alltid ned min planering för hand för jag uppskattar det handskrivna bläcket något kopiöst. Det känns legit. Det känns som "the grind" i bokstävernas värld. På lappen som jag skulle planera dagens träning på skrev jag "lead and succeed". Självfallet inspirerat av Caliparis "Succeed and proceed" men i en annan kontext som kändes mer betydande för mig just då. Lead and succeed. Det var vad jag behövde göra. De spelarna som är skadade är borta, vad kan jag göra åt det? Det jag kan göra är att se till att någon/några andra är redo att kliva upp. En av våra mest betydande spelare snittade 11.5 poäng, när denna försvann fanns det poäng för någon annan att plocka. I slutändan lyckades vi hämta ikapp dessa poäng och vårt lag gör bara 2 poäng mindre än vad vi gjorde innan skadebekymren. Lead and succeed handlar egentligen inte om resultat, utan det handlar om att vara en ledare; en som går i täten. Att tro på sitt lag så benhårt att man är redo att göra allt som krävs för att nå nya steg. Sedan gick tiden och jag glömde nästan bort min fras men plötsligt hittade jag dne där lappen på mitt skrivbord och jag fick tid att tänka på vad den betyder för mig. Detta är ord som är stora och som jag ska försöka coacha efter. Däremot är jag långt ifrån färdig men jag tycker att frasen säger mig något som tilltalar just mig. Var en ledare och andra kommer leda med dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar