måndag 27 maj 2013

Vad skiljer den bäste spelaren från den stora mängden?

Igår kväll spenderade jag en timme med att se på Wichita State Chockers träning från tidigt denna säsong. Det var fantastiskt givande att beskåda utifrån flera perspektiv. Träningsredskapen är såpass mer välutvecklade än i Sverige. Pads har funnits i USA i många år, men jag har fortfarande inte sett dem i det svenska utbudet av träningsredskap. Däremot kan förstås den kreative tränaren byta dessa mot egenskapade redskap.

Flera av Wichita States övningar utfördes med tunga basketbollar istället för de vanliga och dessa skulle jag med glädje välkomna till de svenska butikerna. Man såg hur spelarna fick ta i betydligt hårdare i respektive övning och utvecklade en mycket bra studsförmåga.

Men den mest intressanta aspekten av att titta på WSC:s träning var skillnaden mellan Ron Baker & Armstead i förhållande till de andra guarderna på skolan. Varenda övning och dess rörelser utförde de med en enorm precision. De tycks vara mycket snabblärda och läste av övningarna på ett otroligt manér. Detta är spelitelligens och utveckling av det i min värld. Att snappa upp övningar och utföra dem exemplariskt. Gör man detta tror jag att möjligheter för spel på nästa nivå ökar markant och kanske är det till och med en förutsättning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar