måndag 6 maj 2013

Sommarjobb - Ta fram mina gamla sulor och hoppa som en Gud.

Av en slump snubblade jag över mina gamla jumpsoles när jag egentligen skulle ta fram lite andra träningsredskap. Dess lustiga utséende fick mig att minnas tillbaka på min ljuva ungdom. När jag gjorde min första dunk 15 år gammal på en mixträning. I min skalle svävade jag som en örn, men förmodligen såg det snarare ut som en skadeskjuten albatross...som letade fisk.

Lite senare köpte jag hem mina groteska jumpsoles för jag var en riktig dunkoholic som ung och är det nog fortfarande. Benstyrka är min absoluta favoritstyrka och jag smälter när jag ser kraftfulla returer, galna blockar eller alley-oops. Bäst är förstås FACIALS! Favoriten är Kevin Johnson över Hakeem. Så gammal, men så naggande god. Och nu sitter jag här igen och drömmer om att jag en dag också skall kunna dunka över Hakeem. Av den anledningen skall jag försöka att ta fram sulorna och 2 dagar i veckan sysselsätta mig med ihärdigt plyometriskt arbete (resterande tid läggs på vanlig (ej traditionell) basketstyrketräning) och därefter får vi se vad resultatet blir.


Experimentet bygger alltså på 2 ggr i veckan plyometriska benövningar i form av Jumpsoles och det medföljande Phi slamma jammaprogrammet. Utöver detta kommer jag eventuellt mixa med lite SPARQ-träning, men detta kanske jag kommer ge viss avkall på till förmån för mina sulor och beroende på hur slutkörd man blir av programmet. Jag minns min ungdom...då tog det ganska ordentligt,men tyvärr avbröt jag efter 3 veckor. Önska mig lycka till på 8!

Sedan är jag tillräckligt aerobiskt och kroppsligt insatt för att förstå kroppen som en helhet och att man inte kan hoppa helt och fullt utan en något muskulärt synkad överkropp, men hur jag tränar den skriver jag inte om här förrän experimentet är slut och om det gett märkbara resultat!

Önska mig lycka till!

(Foten på bilden medföljer ej när man köper sulor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar