lördag 18 maj 2013

Hannan Memorial - Ett förfallet basketparadis i stålhjärtat av USA

Jag är till viss del en nostalgiker, men framför allt blir jag helt till mig av förfall. I förfallet finns det något som är inbjudande och motbjudande på samma gång. Det är sorg, men det är också glädje, för även om det just nu är öde och lämnat åt vinden så har det en högst levande historia. Där inne har folk skrattat, kanske gråtit, svettats och kanske ätit. Ja, detta beror ju förstås på vad det är vi talar om. Detta intresse stimulerar jag genom att följa den exceptionelle Jan Jörnmark är aktiv på handelshögskolan i Göteborg och åker runt världen över för att studera förfall. Han har nog en fascination för det övergivna som kan jämföras med den jag innehar. Skillnaden är att han utgår från vetenskap jag låter min fantasi spinna iväg, även om även jag numera intar en mer analytisk roll.

På hans hemsida hittade jag fruktansvärt underbara bilder från Hannan Memorial i Detroit - ett gammalt YMCA-tillhåll där otaliga ungdomar genom åren skjutit sina första treor, tryck in sina första dunkar och passat sitt första behind-the-back-pass. Kanske har Dumars gått runt i byggnaden? Kanske har Isaiah varit där och haft uppvisning? YMCA är förövrigt ett utmärkt initiativ. Grundat 1844 av en herre som blev orolig över den tillflykt av unga män som städerna åstadkom och som därför ville ge männen exercis etc. Jag blir alldeles till mig och länkar sidan så att även ni kan få drömma er bort en stund.

http://jornmark.se/places_photo.aspx?placeid=311&Photonumber=043&lang=

Passa på att lämna Sverige en liten stund om ni inte har något annat för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar