lördag 4 maj 2013

Snälla du som är i himmelen ge mig Grizzlies i nästa rond, så ska jag berätta varför!

Det har inte varit speciellt svårt att tippa slutspelets första runda. Inte heller speciellt kul eftersom NBA aldrig känts så här avgjort redan på förhand. Det enda lag som på pappret hade manskap att slå Miami Lebrons var Lakers och vi såg ju hur det gick. Old ball blev skadeboll och man fick se en tung säsong paketeras med 4 förluster mot ett (som alltid) tokbra slutspels-San Antonio Spurs.

Än så länge har alla mina tips gått bra, både hjärn- och hjärtmässigt, även om jag mellan Nuggets och Warriors faktiskt kände att båda lagen spelade så underhållande basket att de förtjänade gå vidare. Eftersom jag själv är Lakerfan blev jag dock lite glad och inser att chanserna att kamma hem en free agent från Nuggets just ökade.

I serien mellan Grizzlies och Clippers både hoppades och trodde jag att Memphis skulle kamma hem serien. Deras lag är mer kompetent i slutspelssammanhang och de har en komplett förstafemma till skillnad från Clippers där man har en Point guard av absolut galna toppklass, en scorer från bänken som håller båda lagen kvar i matchen genom att skjuta så fort han ser att bollen kommer hamna hos honom inom 2 passningar. Butler och Billups är gamla, rutinerade och har egenskaper som många slutspelslag skulle efterfråga även om det försvarspel som gett dem ett namn har suddats ut något genom år av skador och allmänt förfall. Men det var ingen av dessa spelarna som förklarar varför Clippers inte mäktade med Grizzlies, utan förklaringen ligger i en insidepunch som kan springa med de snabbaste men inte spela mot de stora (vilket är synd då 70% av att spela inside handlar om just detta). Jag har aldrig varit ett stort fan av varken Blake Griffin eller Deandre Jordan. Deras highlightsmaterial är fantastiskt, men delar av det som vi får se på matcher är...skräp. Jordan och Griffin har haft stora problem med den fysik som Zach Randolph och Marc Gasol står för och samtidigt kan ingen av Clippers insideduo sätta ett skott om det så gällde deras liv.

Men jag tror att det här öppnar upp för en spännande off season. Igoudala lär i vintras ha sagt att han vill bli free agent i sommar och testa marknaden. Chris Paul har inte uttryckt något liknande men har däremot under hela sin karriär stressat att det enda han bryr sig om är att vinna, något som jag tror även han ser att Clippers inte kommer att göra med den truppen de har idag.
Trots detta tror jag oddsen är stora att Cp3 skriver på ett nytt kontrakt med "fel" Los Angeleslag, men kommer han vinna en ring där? Förmodligen inte.

Nu knyter jag istället ihop säcken och presenterar mitt drömscenario. Lakers hade en usel säsong och är i desperat behov av nya ben framför allt med tanke på att Kobe är borta i minst 6 månader. Om jag vore Kupchak skulle jag skrota stora delar av laget och ersätta med ungt blod (Dwight Howard ej inräknad). Pau Gasol är gammal men hade ett utmärkt slut på den här säsongen, vilket förmodligen höjde hans marknadsvärde väsentligt. Metta har haft en okay säsong offensivt och skulle säkert kunna ge något ominte minst värdefullt löneutrymme. Istället hoppas jag att Lakers kammar in CP3 och Iggy. Den sistnämnde vågar jag till och med säga att jag tror hamnar i Lakers under sommaren. Kanske även Josh Smith landar i Lakerland? Man får alltid önskedrömma och mitt tips är att man rensar rent på bänken och satsar på 3 tunga namn som får slåss tillsammans med Kobe och Dwight. Nash lär också stanna, men utöver dem blir det något helt nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar