fredag 17 maj 2013

Vem i hela världen kan man lita på?

Basketsverige är på många sätt som en skolklass eller kanske till och med mer som en familj. Det är ett ganska litet nätverk som inte förändras speciellt avsevärt från år till år. Coacherna är de samma, lagen är de samma spelarna likaså och styrelserna ser likadana ut varje år. Det finns positiva saker med detta, men på senare tid har jag upptäckt allt mer skrämmande tendenser bland det allmänna baskettyckandet. Många anonyma krafter uttrycker sig med information som kan vara fabulerad eller är hämtad direkt från maktens korridorer. Båda alternativen är förödande.

Många kritiserar SBBF hårt och påstår att det är ett vansinnigt korrupt styre, där man gör lite vad man själv känner för. Varenda beslut som fattas får kritik av en halv basketpublik, andra halvan hyllar det inträffade. Men mitt i allt kommer alla teorier fram. Eller nej, utifrån min uppfattning om vad teori är så handlar det om hypoteser. Eller snarare konspirationshypoteser som för ett främmande öra kan liknas med sambandet mellan frimurarna och världsherravälde. Men oavsett om de är 100 % sanna eller lika mycket falska så väcker de funderingar. Är det verkligen så illa som vissa tycks hävda att det är? Är SBBF verkligen en filial till the axis of evil och vill de stycka upp hela Basketsverige och hänga det på krokar? I min fantasi låter det långsökt eftersom det skulle vara att skjuta sig själv i foten, benet, magen och huvudet?

Igår fick jag det minst sagt tråkiga beskedet att 08 Stockholm tvingas lämna basketligan på grund av bristfälligt administrativt arbete i förhållande till de regler som SBBF satt upp för ligaverksamheten och jag blev nästan lite tagen av beslutet. 08 har varit en klubb som alltid legat mig varmt om hjärtat, mycket på grund av den fantastiska ungdomsverksamhet som fryshuset inneburit. Jag minn när jag gick på gymnasiet och min bror bodde på "lappis" och hur 08 alltid hade hallen öppen för de som ville spela där. Jag var själv där ett par gånger och bemötandet från frysen var berömligt. När jag senare i mitt liv i högre utsträckning lärde känna 08:s ordförande gjorde beslutet ännu ondare, då denne man är en eldsjäl av rang vars låga brinner för basketen likt få. Utifrån den information som man kunnat ta del av via press kan jag inte ifrågasätta SBBF:s beslut. Det vore ren idioti att påstå något sådant utan att noggrant undersökt materialet och jag litar på att de behärskar och gör sitt jobb. Snarare är det högst olyckligt att 08 tvingas lämna, men med den eld som finns i frysen är jag övertygad om att man snart är tillbaka och slåss i högsta serien igen. I believe in 08 human rights!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar