lördag 4 maj 2013

NBA-slutspelets bästa point guarder

Jag har alltid haft en förkärlek till Point guardpositionen. Det har varit något förföriskt i dribblande och välplacerade passningar. I början av min basketkarriär, när jag var liten och lätt älskade jag de som dribblade och bjöd på höjdpunkter i form av ankle breakers, men i takt med att jag själv växte blev det större guarder som jag idoliserade även om min kärlek till ankle breakers aldrig någonsin kommer försvinna!

Point guardpositionen är en position i förändring. Från att ha varit spelfördelare är det numer allt mer vanliga med poänggörande point guarder. Man brukar tala om Scoring eller passing first mentality och då är det alltså fler och fler som går in under scoring first-mentaliteten. I början ställde jag mig kritiskt till denna utveckling. Russell Westbrook var en makalös spelare, men en av de säsmsta point guarderna just för att han tog så många (dumma) avslut. Det var egentligen först under denna säsongen som jag insåg att hans lag är beroende av honom som poänggörare för att de skall nå framgång. Detta kan förstås problematiseras ytterligare och hans idiotiska avslut som dessvärre  blir en hel del under en säsong kanske stjälper mer än hjälper.

Mitt ideal för en point guard är dock att man inte drar sig för att passa, men basket är en sport som handlar om att göra fler poäng än motståndaren och av den anledningen måste samtliga spelare kunna göra poäng oavsett position.

Mina kriterier för en bra point guard är:
  1. Ledarskap - En PG måste kunna leda laget och ta ett stort ansvar för att laget skall vara framgångsrikt
  2. Försvar - En PG skall kunna spela ett bra försvar och störa motståndarnas spelfördelare. En dåligt försvarande Point guard "ger bort" fouler till sina lagkamrater då dessa måste hjälpa gång på gång.
  3. Passningar - En PG skall vara en excellent passare och måste inse vad laget behöver vid varje specifika tillfälle. Behöver vi en trea? Vem har jag med mig! Jag ger bollen till X, han är lagets bästa trepoängsskytt. Behöver vi en drive? Jag kallar en isolering för mig själv, för den här motspelaren kan inte försvara mig!
  4. Avslut - En bra point guard måste ha en bra drive och en bra bössa. Måste man kunna skjuta treor? Njae inte nödvändigtvis eftersom bra spelare hittar speciella platser på golvet där de är "Money" ifrån. Däremot är det viktigt att lära sig skjuta treor för att kunna sprida ut golvet ytterligare och ge större möjligheter för insidespelare att operera under korgen.
  5. Kyla - En bra PG måste alltid behålla ett cool utan att förlora aggressivitet. I avgörande matchsituationer förväntas man ta rätt beslut och den som får mest kritik över dåliga beslut i matchernas avgörande skeenden är just point guarden (Se Russell Westbrook i förra årets slutspel).
Utifrån dessa kriterier anser jag att NBA-slutspelets bästa point guarder idag är.
5. Mike Conley - Är en avgörande koordinator för Memphis spel i år. I anfall passar han bollen till rätt spelare vid rätt tillfällen och han pushar när det behövs. Conley kan dessutom ta bollen till korgen på egen hand på grund av utmärkt styrka och snabbhet. I försvar utgör han en bra press på vilken bollhanterare som helst. Många spelare i NBA är mycket kompetenta attackspelare och att stoppa dem kan te sig omöjligt. Chris Paul är en av dessa omöjliga spelare, men Mike Conley låter honom jobba för sina poäng och är tillsammans med Marc Gasol en duo som tar ett stort ansvar defensivt och en tung förklaring varför Memphis spelar ett av NBA.s bästa försvar.

4. Ty Lawson - I ett lag som kryllar av kompetenta basketspelare är det Ty Lawson som jag ser som Nuggets bäste spelare. Laget ha ringen konsekvent go-to-guy, men Lawson spelar ofta på hög nivå och är i mitt tycke Nuggets i särklass bäste spelare. Han har ett godkänt försvar och är en bra offensiv styrka som liksom Conley kontrollerar spelet på ett utmärkt sätt, vilket visar sig i få dumma misstag. Lawson besitter dessutom enorm snabbhet, styrka och explosivitet vilket gör honom till en bra avslutare. Säkert ungefär lika snabb och explosiv som både Westbrook och Rose, men har inte samma hoppförmåga.

3. Deron Williams - har länge varit min favorit-PG och återigen vill jag knyta in förmågan att kontrollera spelet på den offensiva planhalvan. En komplett anfallspelare som tyvärr inte når högre än godkänt i försvar.

2. Stephen Curry - Är han PG eller SG? Spelar egenltigen ingen roll för det är Steph som styr spelet i GSW. Han tar bra beslut och har en underskattad passningsförmåga. Ser inte speciellt atletisk ut, men har ändå ett godkänt försvarsspel, även om detta förmodligen inte är mycket bättre än Deron Williams. Curry har utmärkta händer och är bra på att sno bollar från motspelare och ta defensiva returer. Ett skott utan dess like och jag skulle säga att han är NBA:s i särklass bästa PG på den offensiva planhalvan. Han kan attackera, skjuta och passa på absoluta toppnivå!

1. Chris Paul - NBA:s mest kompletta point guard. Förmodligen den bästa försvarsguarden i NBA och ett utmärkt anfallsspel. Även om Curry egentligen har många fler strängar på sin lyra (offensivt), så har cp3 ett bättre försvarsspel och fortfarande ett mycket imponerande anfallsspel. Liksom de övriga fem styr han spelet bra och levererar bra passningar, skott och vet vad som ska göras och när. En av de bästa spelarna man kan se på en basketplan i dagsläget och få spelare förtjänar att vinna så mycket som denna Wake Forest deacon demon!

Honorable mention: Tony Parker är en fantastisk spelare men fall på mållinjen i denna rankning på grund av sina bristande försvarsförmågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar