fredag 24 maj 2013

Mitt första MMA-pass någonsin is in the books - En review om kombinationen kampsport/basket

Idag genomföre jag mitt första hela och kompletta MMA-pass som en del av min försäsongsträning. För det första är jag i en fas där jag hela tiden letar nya övningar att komplettera mitt basketstyrkeprogram med. Av den anledningen valde jag att ta helg efter ett MMA-pass. MMA (mixed martial arts) är en kampsport som vunnit allt mer utrymme i medier de senaste åren och redan för ett par år sedan började jag snegla på vissa av deras träningsprogram. Först idag, två år senare genomförde jag ett helt combatprogram. Resultat? Död.

Det mest imponerande var hur man nästan hela tiden endast använde kroppen, med vissa få undantag där jag använde motståndsband, ofta för att öva kickar och slag. De stora fördelarna med MMA-träningen är att man i alla stående övningar är placerad i fighting stance, vilket kan liknas med det basketstance som vi febrilt förösker intala alla spelare att alltid inta. På så vis såg jag redan här en vinning i MMA-träningen,då den jobbade med muskulär- och konditionsbaserad träning utifrån en aggressivt basketställning. Övningarna bygger på tempo och explosivitet, två egenskaper som varje basketspelare bör ha i allt som den uträttar på en basketplan och även här finns det en stor vinning i MMA-träningen.

Just detta passet mördade min överkropp, men även "the glutes" fick arbeta ganska hårt, vilka är kroppens mest explosiva muskler och viktiga att stärka upp för att få ett bra första steg etc.
De kroppsdelar som fick jobba minst var benen i övrigt!

Jag kommer att ta med mig en hel del av dessa övningar och använda mig av i min sommarträning och kommer garanterat föröska att genomföra flera MMA-pass framöver. Roligt och fruktansvärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar