onsdag 8 maj 2013

Bra skytte - En reflektion inspirerad av en pågående debatt på en aktuell baskethemsida.

Igår tog jag del av en artikel där någon skrev lite av vad han definierade som bra skytte och reflektionerna var intressanta, även om jag såg några eventuella felslut i hans slutsatser.

Som alltid när man diskuterar NBA numera kommer Lebron James på tal (50% skytte, men endast 30 % från trepoängslinjen), där denne jämförs med J.J Redick (41% skytte). Författaren menar att James är en bättre skytt än JJ Redick eftersom han är 50 % trots ganska mediokra 30 % från trepoängsland. Är James en bättre skytt än Redick?

Det första som jag kom att tänka på är definitionen av ordet skytt. Skytt för mig har aldrig varit samma sak som poänggörare, dessutom har det allt som oftast involverat trepoängare. Är en lay-up ett skott? Rent hypotetiskt måste jag ju förstås vara "ja" på den frågan. Är Deandre Jordan med sina 64% skytte NBA:s bästa skytt? I sådana fall är svaret återigen:Ja! Ni hör ju själva att det låter absurt och jag gör en distinktion mellan skytte i form av en effektiv skotteknik, där spelaren utför samma rörelse varje gång och allt som oftast lyckas sätta bollen (Se Ray Allen, men se även Kevin Martin; två spelare med totalt olika skotteknik) och de avslut som utförs närmare korgen i form av floaters, enhandslay-ups, dunkar etc (De avslut som Deandre Jordan och Dwight livnär sig på). Procentatser förklarar en del men lååååångt ifrån allt mina damer och herrar. 

Kan man se på match vem som är en bra skytt? Man kan se vem som ser ut att vara en bra skytt, men utifrån en match är det förstås svårt att avgöra hur bra skytt någon är. Thad Matta som coachar Ohio State University menar att en bra skytt skjuter 70% från varje unika position utan försvarare och detta brukar även jag försöka hålla som riktlinje.
Jag vill poängtera just unik position och komma med ett bra exempel. Paul Pierce är en bra skytt trots att han mycket sällan skjutit ett skott från något av planens hörn. Bruce Bowen ansågs vara en bra skytt trots att han aldrig skjutit från någon annanstans än just treor från hörnet. Bra skyttar när sig ofta genom ett spelsystem som sätter upp dem på platser där de är bekväma. Se Spurs spela och räkna hur många treor de lassar från hörnpositioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar