torsdag 23 maj 2013

Växjö Ravens - En basketblitz ganska mitt i Småland



Samtalen mellan Tigers och Queens tog fart i januari då vi genomförde vårt första möte angående en eventuell fusion av de båda klubbarna – ett intresse som båda klubbarna delade. I initialskedet handlade mycket om att lära känna varandra och vad respektive förenings mål med sin verksamhet var och tidigt märktes att vi delade samma kärlek till sporten med fokus på barn och unga samt vilja och mål att ta in basketen i Växjös och Sveriges främsta idrottsliga rum. Genom ett mål om en stark ungdomssektion och ett målmedvetet arbete är vi fast beslutna om att lyckas med detta. Förhoppningen och vårt primära mål är att utveckla ungdomslag som presterar på en god nationell nivå och att detta skall resultera i ett dam- respektive herrlag i basketettan. Utifrån dessa grunder vidareutvecklades arbetet till vad det är idag: Växjö Ravens Basketball.




När jag var med och startade Araby Tigers Basketball fanns det en enorm inre drivkraft hos mig gällande att lyckas ta herrbasketen tillbaka till Växjö. Det uppdraget är långt ifrån lyckat än, men jag kan gladeligen erkänna att det arbete som Tigers gjort innebär att vi är på god väg och att en god grogrund har utvecklats. Queens gedigna och ihärdiga utvecklande som förening innebär att de redan har en välbyggd platå att bygga ifrån och behövlig rutin samt kompetenser som ger mig ytterligare optimism inför Ravens basketball.
Hybriden Tigers/Queens har en rad positiva egenskaper som jag längtar efter att få se utvecklas. Tillsammans och som en. En uppdelning mellan tjejer och killar i staden skulle vara direkt missgynnande, en åsikt som hela Basketsmåland och även Växjö delade. Därför är Ravens exakt det initiativ som jag och många med mig väntat på och vederbörande fick dessutom äran att vara en del av att genomdriva den nya föreningen. Engagemanget är stort i hela klubben, kunskapen förväntar jag mig kommer att spira när det finns fler coacher att ta in idéer ifrån.

De positiva trender som Tigers och Queens byggt innebär att vi i höst kommer representeras på både senior- och de flesta juniornivåer. Happiness ppl!!!

Växjö Ravens är en ny frisk fläkt i Idrottssverige och jag kommer göra allt för att fortsätta utveckla mina coachegenskaper så att vi inom en rimlig framtid kan prestera på den nivå som vi önskar.


1,2,3, RAVENS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar