fredag 13 december 2013

Skottpass med BG

Idag är en bra dag! Jag ska assistera på basketgymnasiet och har planerat ett circa fyrtiofem minuter långt skottpass för spelarna. Det är alltid svårt att uppskatta hur lång tid någonting tar men det ligger runt fyrtiofem och annars är det förstås inte värre än att kasta en av övningarna.
Skotträning kan jag annars tycka är bland de mest komplicerade basketövningarna eftersom de ofta har en förmåga att hamna ur sin anfallsbundna kontext. Med andra ord jobbar man på skott som inte kommer i matchen. Däremot förtäljer inte detta vad som är en bra respektive dålig skottövning eftersom man kan fokusera övningen på många detaljer som självfallet kommer att existera även i anfallssystemet.
Nästa tröskel handlar om att nå en matchliknande situation det vill säga 110% fart, screens och bumpar i form av kroppskontakt. Jag har därför valt övningar som främst fokuserar på tekniska och matchliknande aspekter. Som coach är detta faktiskt min första renodlade skotträning någonsin. Med mina ungdomslag har vi endast kört skottövningar men inte ett helt pass. Det var därför något helt nytt att planera och utgången återstår att skåda. Spännande blir det i alla fall och förhoppningsvis kan jag dela med mig lite av min erfarenhet till spelarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar