torsdag 26 december 2013

Barea har jag inte mycket över för

Barea är en spelare som väcker känslor. Egentligen borde jag gilla hans vinnarskalle och hans få-saker-uträttade-i-förhållande-till-längd-statistik men istället är jag allt som oftast förbannad av blotta tanken på honom. Jag tycke riste att han är en speciellt smart spelare och att vara så liten men ändå alltid leta efter sitt eget skott framför sina lagkamraters får mig att vilja spy emellanåt. Även om han har vissa point guardförmågor känns de alldeles för begränsade och har förmodligen tagit honom 29 år att utveckla. Jag såg precis Clippers vinna en övertidsrysare mot Timberwolves och kan upplysa de som inte vet om följande.

  • Doc Rivers inverkan på Griffins spel är enorm. Griffins sliter och fysar som aldrig förr men han gör det bra. Rivers inverkan på Clippers är ännu mer imponerande och de har något på gång där borta. CP3 är MVP i år och den som påpekar något annat är dum i huvudet eller har sett att Lebron spelar helt okay också. 
  • Kevin Love är i samma kategori av spelare som Durant och Lebron. Han är ingen av dessa två men han är på samma nivå och om Timberwolves haft ett bättre record skulle han vara min klockrena MVP. 44 poäng och 23 returer mot Clippers i en match som visade att Griffin är bra men mil bakom Love.
  • Deandre Jordan visar att hans försvar bara spelas i luften när man blockar. Pekovic hade lekstuga och Deandre såg ut som en borttappad förkyld unge på kindergarden. 
  • Hade Timberwolves haft lite skytte skulle de vunnit denna match. Tyvärr måste de välja mellan Barea som kan göra poäng men är ganska värdelös på den andra halvan eller Mbah a Moute som är en utmärkt försvarare men inte gör poäng. Kevin Martin är det enda hotet på bakplanen i Timberwolves och där har ni förklaringen till att NBA:s i särklass bästa insidekombo (utmanas iof av Pacers) fortfarande strugglar att ta sitt lag till slutspel.
  • Ricky Rubio är ett geni. Han är i mitt tycke den ende point guard som kan utmana CP3 som den bästa i ligan men tyvärr finns där ett om som sänker honom cirka 9 placeringar på listan. Trots Rubios genialitet och sagolika passningsförmåga kan han inte ens lägga ett strå på en höstack. Han är en horribel skytt och att han lyckas slå ut närmare nio assist och ändå vara poänglös många matcher, medan han sätter 27 % nästa är ett mirakel som kanske bevisar vilket geni han faktiskt är. En bra försvarare, en utmärkt passningsspelare en värdelös closer och avslutare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar