fredag 13 december 2013

En träningsvecka är slut och skall summeras

Ännu en träningsvecka har lagts till historien och det är den näst sista gången det här året som jag lägger en träningsvecka bakom mig. Konstigt att året går så snabbt och hur mycket tid man med glädje varit i en hall. Mitt U16-lag börjar långsamt att forma en identitet och de sista veckorna har varit ganska avgörande för utformandet. Jag har försökt att prägla dem ganska hårt och jag tror att vi alla just nu står på samma ruta, redo att fortsätta åt samma håll. Vi börjar skapa något i försvar men för att orka spela ett aggressivt försvar i minst fyrtio minuter krävs en imponerande fysik dagligt drillande. Det är här vi är just nu. Få upp intensitet och kondition ytterligare. Vi har börjat att jobba på tre av totalt sju regler som vi bygger vårt försvar på.
  1. Bollpress - Närmaste man måste sätta fullständig förstörelsepress på bollhållare. Vi tar bort hans passningsmöjligheter, stänger mitten och tvingar honom att dribbla mot sidlinje.
  2. Sprinta - Många basketspelare har svårt för att inse skillnaden mellan springa och springa. Verbet att springa har blivit utmattat och innebär idag allt som är marginellt snabbare än jogg. Så definierar inte jag det utan när jag säger sprinta är det alltid 110% fart.
  3. Skydda korgen - Är du två pass från boll har du en enda uppgift: Hitta korgen och släpp den inte förrän försvaret hittat stabilitet!
Dessa regler har matats denna vecka och kommer fortsätta att stressas hela säsongen och kanske även nästa!

Ha en bra dag, gött fölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar