söndag 15 december 2013

Mina mest intressanta spelare i NCAA

Inget tidigare år har så mycket collegebasket studerats i mitt hem. Jag försöker mäkta med ett par matcher i veckan men kan direkt erkänna att jag är selektiv i matchvalen. Jag bryr mig inte om när Kentucky möter Delaware eller något Winston Wildcats. Nej, då ser jag hellre på toppmatcher eller redan etablerade lag. Detta har varit en investering för bättre inblick i kommande års draft och därför tänker jag lista några av de mest intressanta spelarna i år. Självfallet utan någon ranking.

Julius Randle var rankad som det tredje största namnet i High School förra säsongen och har satt avtryck direkt i ett underpresterande Kentucky. Nästan 18 ppg. och 11.4 returer placerar honom högt inför sommarens NBA-Draft. Påminner om Demarcus Cousins och är i övrigt en av de få behållningarna i Kentucky.

Aron Gordon har jag för mig var rankad fyra och även denna herre har imponerat. 12 ppg och drygt 7 returer kanske inte låter top-notch men talangen är rå och hans mångsidighet imponerande. 6-9 med möjlighet att spela både perimeter och inside. En sann lagspelare!

Andrew Wiggins var första valet enligt majoriteten av rankningarna och har han levt upp till sin hype? Jag skulle påstå det även om Mr. Parker har imponerat ännu mer. Fantastisk rörelse utan boll och ett förbättrat (fortfarande inte utmärkt) skott. Hans svaghet tycker jag är att han i alla fall kan se loj ut och inte riktigt tävlingsredo. Detta är förmodligen bara nonsens för efter matchen går han ändå ut med 22 poäng, 5 assist och 8 returer.

Jabari Parker. Vad kan man säga. Till skillnad från Andrew Wiggins känns Parker mer som en skytt, mer styrka än atleticism och påminner om Carmelo/Paul Pierce i sin spelstil. Det blir spännande att se vem av Parker eller Wiggins som går etta respektive tvåa. Det känns dock ganska uppenbart att det blir någon av dessa två.

Rodney Hood har ett fantastiskt år och är tillsammans med Parker förklaringen till varför jag tror att vi mycket väl kan få se Duke i finalen i mars. Har kanske åldern liiite emot sig (1992) men skulle annars ha honom som ett självklart val i slutet av första rundan.

CJ Fair hade nog kunnat försvinna från Syracuse redan i somras men valde att stanna ett år till. Ett bra val för hans statistik är imponerande och hans försvar är top notch i NCAA.

Melvin Ejim är ytterligare en liten power forward från Kanada. Nu får förmodligen ni precis som mig Anthony Bennettrysningar men lugn i stormen. Denna spelare är en fantastisk atlet med bra fotarbete inne i posten. Längden (198 cm) talar dock emot honom men jag har svårt att inte tro mig se denna spelare i NBA framöver.

Marcus Smart leder sitt Oklahoma State på ett föredömligt sätt. Stor och horribelt stark point guard vilket kanske kan starta en ny, eller i alla fall fortsätta den banbrytande trend som Michael Carter-Williams startat, där stolrken på spelgeneralerna stadigt går uppåt igen! Lär bli ett toppval inför årets NBA-draft!

Det finns en till vansinnigt, omänskligt intressant spelare men han ger vi ett eget inlägg lite senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar