fredag 20 december 2013

Jag lever Heja basket to the fullest

Heja basket är ett fantastiskt uttryck som jag tagit med mig från Örebro. Vi är en liten grupp människor som använder det titt som tätt exempelvis när vi är på en usel match och inte vill hålla på något av uselhetens lag. Då är "Heja basket!" det bästa man kan leva eftersom sporten är lika underbar även ifall matchen i fråga är motbjudande. Att leva heja basket är att alltid på något vis hålla på det bäst spelande laget. Band wagon skulle vissa med rätta kalla det och det är precis vad jag definierar mig som just nu. Även om Lakers och Kentucky/ UNC är de lag som tar upp mest plats i mitt hjärta, kan jag inte annat än att bli lite halvglad när de förlorar mot ett bättre spelande lag. Framför allt Kentucky just nu och förklaringen är helt enkelt att jag alltid håller på Goliat i kampen mot David. Vildkattorna från Kentucky hade en bra sommar och kammade hem sex av de stora namnen inför denna säsong och alla har stora förhoppningar, så även jag men sättet de spelar på är minst sagt oinspirerade. De lever på sina individuella färdigheter och spelar inte alls bra tillsammans. Några alley-oops efter en Harrisonattack är det närmsta lagspel man kommer. Det kommer att vara ett tufft år för Kentucky även om det kanske och förmodligen kommer att vara ett helt annat lag som vi får se i mars. Glöm inte att de har fyra freshmen som startar!
Matchen mellan UNC och kentucky slog dock mitt hjärta varmast för North Carolina av underdogrelaterade skäl och det blev definitivt en av årets bästa matcher. Harrisonbröderna är duktiga och kommer ha en bra karriär men just nu känns de absolut inte NBA-redo. De har bra attackförmåga och ser golvet helt okej men som ledare finns där mer att önska. Dessutom slarviga passningar som är förödande. De behöver ha mer rutin helt enkelt och jag hoppas att de stannar ett år till på college.
Willie Cauley-Stein är duktig på ena planhalvan. Offensivt är han en kratta som man kan ge bollen till på high post och sedan få tillbaka den för en trea eller brush och lay-up. Jag skulle tro att han kommer att hamna i NBA men där lär det bli begränsat med speltid. Anfallsspelet är icke existerande och han är för tunn just nu.
Julius Randle och James Young kan sticka efter året. De har NBA-game.

UNC är sprängfullt av talang. När jag såg deras träning såg det fysiskt ut och aggressivt försvar även om de missade fruktansvärt mycket skott. Det var samma historia mot Kentucky men UNC kommer att bli farliga i år. Paige, McAdoo, Johnson och Hairston (om han får spela igen) är alla av NBA-kaliber. Däremot är de inte mycket till skyttar och om de ska bli en riktig utmanare behöver de förbättras från trepoängsland men framför allt från straffkastslinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar